De winkel is niet dood, maar moet wel gereanimeerd worden

Jos Voss

Jos Voss

De trend van de groei in de online retail zet duidelijk door. De marktcijfers van thuiswinkel.org en van het CBS laten zelfs zien dat het online marktaandeel wint van dat van de fysieke winkels. Online retailconcepten als ‘Coolblue’ en ‘Bol.com’ groeien sterk door en ‘Amazon’ heeft een grote stap in fysieke food retail aangekondigd. De onlinesupermarkt ‘Picnic’ boort nieuwe financieringsbronnen aan, waarmee het concept zich verder uitrolt in Nederland. In al dat online geweld lijkt het alsof de fysieke winkel op sterven na dood is en de toekomst volledig online wordt. Wat is daarvan waar?

Groot deel van bestedingen afkomstig uit winkel

Naar mijn mening is er zeker nog plaats voor de winkel. Ik lijk daarin niet alleen te staan. Ondanks de sterke groei van online koopt de consument nog altijd 80% tot 85% van haar non-food bestedingen in de fysieke winkel. Ook als de groei van online de komende jaren stevig doorzet, zal het aandeel van de winkels dominant blijven. De mens is een sociaal wezen en heeft behoefte aan ontmoetingsplaatsen om ideeën en gevoelens te delen en vermaakt te worden. Een toekomst waarin we de hele dag achter onze computer zitten, is daarom van de baan. We willen erop uit en elkaar ontmoeten. Een mooie kans voor de winkelier om op in te spelen.

Meer aandacht voor personeel en beleving

Kunnen winkeliers hiermee genoegzaam achterover leunen en gebruik maken van het zonnige economische klimaat? Zeker niet! Er is letterlijk veel werk aan de winkel. Voor een zonnige toekomst moeten retailers opnieuw nadenken over de toegevoegde waarde van hun winkel. Daarbij zijn expertise van het personeel en de beleving van en in de winkel de belangrijkste aanknopingspunten. Onderscheid op de overige elementen van de ‘marketing mix’ is veel lastiger geworden. ‘Producten’ zijn overal te koop, zowel online als online. Het gevecht om de laagste ‘Prijs’ is maar door een enkeling te winnen. ‘Bereik’ via een landelijk dekkend winkelnetwerk is in het online tijdperk minder relevant. We zien dat veel winkels stappen moeten zetten om relevant te worden en te blijven. Bedrijven zien personeel nog te vaak als kostenpost, costs walking on legs, in plaats van als bron van klantwaarde en mogelijke extra omzet. Daarnaast laat de beleving in veel winkels nog te wensen over.

Ontdek wat u kunt doen om op deze punten het verschil te maken

Haal meer uit het winkelgebied

De meeste formules zijn niet sterk genoeg om in hun eentje te overleven. Retailers moeten daarom niet alleen kijken naar de winkel, maar ook naar het winkelgebied. Vanwege het grote aanbod aan winkels in Nederland, moet de retailer kritisch kijken naar de locatie(s). Wat is de beste locatie voor uw winkel? Is dit over 5 jaar nog steeds zo? Hoe kunt u ervoor zorgen dat het winkelgebied aantrekkelijk blijft? De miniMaster van de Rabo Ondernemers Academie geeft inzicht in de kansen van uw winkelgebied.

Meld u aan voor de miniMaster Winkelgebieden

Daarnaast moeten winkeliers werken aan de relatie met hun klanten. Bijvoorbeeld door het integreren van technologie. Het zogenoemde ‘omnichannel retailen’ over alle beschikbare kanalen maakt de winkel aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk en relevant. Belangrijke voorwaarden voor het versterken van de beleving in de winkel. Het is een nieuwe manier van retailen, die niet alleen bereikbaar is voor grote spelers als Hunkemöller en Suitsupply. Het biedt ook kansen voor de zelfstandige ondernemer. Er zijn echter nog maar weinig formules die het echt hebben doorgevoerd en waar je als klant ‘grenzeloos’ kunt winkelen.

Gebruik technologie voor meer inzicht en bereik

De ‘kruidenier van vroeger’ kende zijn klanten. Hij wist welk product voor welke klant geschikt was. Met de huidige technologie kan de winkelier ‘nieuwe’ informatie toevoegen aan zijn klantkennis en zijn marktbereik uitbreiden. Oftewel: De retailer van de toekomst is de retailer van het verleden, maar dan in een moderner jasje. Kortom: er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel, maar die plaats moet nadrukkelijk verdiend worden.

Wilt u verder praten over dit onderwerp of heeft u vragen? Neem dan contact op met de relatiemanager van uw Rabobank of met één van de sectorspecialisten.

Contact

Rabobank