Blog detailhandel

Jos Voss

Waarom zou u de logistiek zelf blijven doen?

Jos Voss

Onlangs las ik twee berichten over het uitbesteden van logistiek door retailers. Modehuis VeldhovenGroup (merken: Sandwich, Turnover, Dept en Olsen) gaat nauwer samenwerken met logistiek dienstverlener CB Fashion, om zich meer te kunnen focussen op ontwerp en verkoop van mode. V&D wil zijn distributie uitbesteden aan transportbedrijf G. Snel Logistics, vooral om de kosten te drukken. Het onderwerp ‘logistiek’ komt regelmatig aan de orde in gesprekken met retailers. Het valt me op dat veel retailers de voorkeur geven aan het zelf (blijven) doen van de logistiek. Vaak hebben zij het idee dat ze met logistiek het verschil in de markt kunnen maken. Ik heb daar mijn twijfels over en vraag me af of er niet betere alternatieven zijn.

Uitbesteden biedt voordelen

Ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij goed in is. De kracht van retailers ligt aan de ‘voorkant’ van de winkeloperatie: klanten trekken met een onderscheidende formule en die klanten goed bedienen. Met logistiek is weinig onderscheidend vermogen te halen. Logistieke dienstverleners zijn – vaak letterlijk – 24 uur per dag bezig met logistiek. Zij beheersen dit vak beter dan de retailers. Uitbesteden van logistiek moet daarom voordelen kunnen bieden voor u als retailer. Niet alleen in kosten, maar ook in kwaliteit, zoals bijvoorbeeld in leverbetrouwbaarheid en leveringsfrequentie. Er zijn ook andere voordelen: u heeft minder activa nodig (distributiecentra, vrachtwagens, e.d.), personeelskosten worden flexibeler en er komt tijd, geld en managementaandacht vrij voor uw formule en uw klanten.

Gezamenlijk uitbesteden: nog meer voordelen

Uitbesteden is dus aantrekkelijk naar mijn mening, maar u kunt ook een stap verder gaan: samenwerken met andere retailers en de logistiek gezamenlijk uitbesteden, aan één of meer logistieke dienstverleners. Dit kan nog meer voordelen bieden: verdere vermindering van activa (overcapaciteit in de distributiecentra en het vrachtwagenpark wordt aangepakt),  lagere kosten en minder belasting van het milieu. Dergelijke voordelen zijn niet te negeren in de huidige tijd van uitdagende marktomstandigheden en druk op de omzet en marges. Iets om eens over na te denken?

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in de netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 13 maart 2015

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank