Blog detailhandel

Jos Voss

Wat doet u met sociale media?

Jos Voss

Ik las onlangs dat Wehkamp WhatsApp gaat gebruiken om klanten te voorzien van stijladvies. Klanten kunnen de stylist whatsappen en krijgen dan zo snel mogelijk antwoord. Het idee is om direct in contact met klanten te komen en hen te helpen bij het maken van een keuze uit het fashionassortiment van Wehkamp. U hoeft dit initiatief van Wehkamp natuurlijk niet te kopiëren, maar u kunt wél nadenken over de wijze waarop u sociale media kunt inzetten om de binding met uw klanten te versterken.

Communicatie met klanten: eigen Facebookpagina?

Een eerste stap kan zijn: maak een eigen Facebookpagina met informatie, filmpjes en nieuwtjes over uw winkel, bijvoorbeeld nieuwe collecties/producten, speciale acties of zondagsopeningen. Belangrijk is dat u de inhoud van de pagina blijft ‘verversen’, zodat lezers steeds weer een reden hebben om opnieuw te kijken. In de winkel kunt u klanten attenderen op uw Facebookpagina en hen uitnodigen om de pagina te ‘liken’, zodat deze verder wordt verspreid. U kunt dit bijvoorbeeld stimuleren door uw ‘Facebookfans’ uit te nodigen voor speciale koopavonden.

Van communicatie naar interactie en binding

Een volgende stap is om via Facebook interactie te zoeken met uw klanten. Nodig klanten bijvoorbeeld uit om iets te schrijven over uw winkel, op basis van hun ervaringen met uw producten en uw medewerkers. Ook dit kunt u stimuleren. Denk aan een loyaliteitsprogramma waarin u ‘bonuspunten’ weggeeft aan klanten die hun ervaringen willen delen. Die informatie van uw klanten kan vervolgens weer verder via Facebook worden verspreid. Zo betrekt u klanten bij de inhoud van uw Facebookpagina en breidt de informatie zich als een ‘olievlek’ uit over het Facebooknetwerk. Uiteindelijk leidt dit tot een sterkere binding met uw klanten. En dáár is het allemaal om te doen!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in de netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 21 mei 2015

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank