Volgt u het voorbeeld van Media Markt?

Jos Voss

Jos Voss

Media Markt gaat zich richten op kleinere winkels voor stadscentra. De retailer in consumentenelektronica ziet nog maar weinig ruimte voor haar ‘big box’ formule en wil met kleinere winkelformats nieuwe wegen naar groei vinden. Een mooi voorbeeld van flexibilisering in retail.

Media Markt speelt in op demografische en technologische ontwikkelingen

In de stad wonen steeds meer (jonge) mensen. Veelal eenpersoonshuishoudens en jonge gezinnen zonder (eigen) auto. Zij gaan liever niet naar een moeilijk bereikbare winkel aan de rand van de stad, maar geven de voorkeur aan de binnenstad. Door technologische ontwikkelingen (integratie van internet in de winkel) is het niet langer nodig om het volledige assortiment in de winkel fysiek beschikbaar te hebben. Retailers kunnen dus met kleinere winkels toe. Met de kleinere stadswinkels speelt Media Markt in op deze demografische en technologische ontwikkelingen.

Inspelen op lokale behoeften

Iedere lokale markt is anders. Dat geldt ook binnen Nederland. Met meerdere formules –‘big box’ en stadswinkel – werkt Media Markt aan meer flexibiliteit om nog beter op lokale omstandigheden in te spelen. Ik verwacht zelfs dat Media Markt deze ‘multi-format strategie’ nog verder zal uitbouwen door ook het assortiment per stadswinkel af te stemmen op de lokale doelgroep. En er zijn nog meer mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan een Media Markt shop-in-shop in grotere kleding- of meubelwinkels.

Denk na over flexibiliseren

Ik denk dat Media Markt met zijn nieuwe strategie goed inspeelt op de ontwikkelingen in demografie, technologie en flexibilisering. Door deze multi-formatstrategie is Media Markt veel flexibeler in zijn keuzes. Naar mijn mening is flexibiliteit het sleutelbegrip voor de retailsector. U hoeft dit initiatief van Media Markt natuurlijk niet te kopiëren, maar u kunt wel nadenken over hoe uw formule kan flexibiliseren. Leest u ook zeker onze Thema-update Concurrentievoordeel door flexibilisering.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in de netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 23 oktober 2015

Lees de Thema-update Concurrentievoordeel door flexibilisering

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank