Blog groothandel

Jos Voss

Is er voldoende balans in uw managementteam?

Jos Voss

Bij ‘balans’ denkt u wellicht aan de financiële balans, zeker bij een blog van een bankier. Ik wil het echter hebben over een andere balans: die tussen mannen en vrouwen in het management.

Ik was onlangs op bezoek bij een groothandel die consumentenproducten levert aan retailers. Deze groothandel levert ook rechtstreeks aan consumenten, onder meer via eigen winkels. Een van de directieleden gaf een presentatie over de onderneming en vertelde dat vrouwen als doelgroep veel belangrijker zijn dan mannen. Tachtig procent van de producten van de groothandel is bedoeld voor vrouwen. Toen er een organisatieschema op het scherm kwam met een overzicht van de directie, leek dat in strijd met het voorgaande: de directie bestond geheel uit mannen.

Vrouwen zijn in meerdere opzichten belangrijk

Niet alleen bij deze groothandel zijn vrouwen de belangrijkste doelgroep. Dit geldt voor vrijwel alle groothandels die consumentenartikelen leveren. Vrouwen nemen het merendeel van de koopbeslissingen of zijn op zijn minst heel belangrijk bij het nemen van de beslissing. De rol van de man is vaak beperkt tot het trekken van de pinpas. Dit kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Als vrouwen een belangrijke doelgroep zijn, zou je verwachten dat vrouwen ook in de directie zitten. Er is ook een ander argument voor een combinatie van mannen en vrouwen in het management: balans in vaardigheden. Over het algemeen zijn vrouwen beter dan mannen in de ‘zachte’ vaardigheden, waaronder inlevingsvermogen en het motiveren van medewerkers. Een managementteam dat bestaat uit zowel vrouwen als mannen, is daarom beter in evenwicht.

Kijkt u op deze manier naar uw managementteam?

Wilt u bij de samenstelling van uw managementteam ook rekening houden met uw doelgroep en met de balans in vaardigheden? Stel u dan als doel binnen een bepaalde termijn een bepaalde verhouding tussen mannen en vrouwen te bereiken in het managementteam (of in de Raad van Commissarissen). Vervolgens kan uw HR-strategie hierop afgestemd worden.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 26 maart 2015

Reageer via Rabobank Groothandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank