Blog detailhandel

Jos Voss

Groeien door grenzen te verleggen

Jos Voss

Op 16 januari organiseerde de Rabobank een congres over retail. Het thema was ‘Fusion Retail’: het verdwijnen van alle grenzen binnen én buiten de sector. Voor u als retailer betekent dit nieuwe kansen. Door het verleggen van diverse grenzen kan groei worden bereikt. In een retailmarkt die uit zichzelf niet of nauwelijks groeit, moeten dit soort kansen worden benut. Ik denk dat juist kleinere retailers dit goed kunnen. Zij hebben immers korte beslissingslijnen (‘vandaag besluiten, morgen invoeren’), vaak in tegenstelling tot grotere retailers. Op ons congres vertelden verschillende kleinere retailers hoe zij hun grenzen hebben verlegd. Zo heeft Bilder & De Clercq niet alleen winkels waar klanten maaltijden kunnen kopen, maar kunnen klanten ook eten en drinken in die winkels (horeca-functie!) en kunnen werknemers van Google op hun kantoor maaltijden bestellen en laten bezorgen. Het Singer Museum in Laren combineert kunst, theater en horeca met retail.

Kansen voor u?

Hoe kunt u de grenzen verleggen? U verkoopt nu waarschijnlijk hoofdzakelijk aan consumenten. Misschien zijn er wel bedrijven in uw marktgebied die ook azen op uw producten. Misschien omdat zij die zelf nodig hebben, of omdat zij hun werknemers hiermee kunnen helpen. Zie het voorbeeld van Bilder & De Clercq. Voor Google is dit een kans om zijn werknemers te helpen met het regelen van de dagelijkse maaltijd. En de retailactiviteit van het Singer Museum profiteert natuurlijk van de bezoekersstroom van het museum. Wellicht zijn er bij u in de buurt locaties waar veel mensen komen maar waar nog geen producten of diensten verkocht worden? Of misschien gebeurt dit wél, maar kunt u dit veel beter?

Verdere inspiratie?

In het kader van het genoemde congres is door de Rabobank een rapport uitgebracht: ‘Retailing Beyond Borders - Fusion Retail'. Misschien een mooie inspiratiebron voor u?

Lees het rapport op onze speciale retailwebsite

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 29 januari 2015

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank