Maak ruimte voor innovatie in de detailhandel

De werkgelegenheid en de koopkracht stijgen, het consumentenvertrouwen groeit en de huizenmarkt draait op volle toeren. Alle ingrediënten lijken aanwezig om van 2017 een succesvol jaar te maken voor de retail. Toch is er meer fundamentele verandering nodig om dat voor elkaar te krijgen en de Nederlandse detailhandel slaagt daar nog onvoldoende in. Innovatie is het sleutelwoord om de detailhandel er weer bovenop te krijgen en de stroom faillissementen te stoppen.

Van focus op dagelijkse operatie naar focus op innovatie

Veel retailers zien de noodzaak tot innovatie en willen ook wel. Door te weinig schaal, gebrek aan middelen en een focus op de dagelijkse operatie gaat dat maar moeizaam. Die negatieve spiraal moet doorbroken worden. Meer focus op innovatie leidt tot meer consumentenrelevantie, meer middelen en zo meer ruimte om verder te innoveren.

Twee opties

Die ondernemers hebben twee opties om dit te doorbreken. De eerste is samenwerking met innovatieve bedrijven, met het onderwijs of in een innovatielab. Het aanpassen van de eigendomsverhoudingen via fusies en/of overnames is een tweede optie. De retailer kan zelf overnames doen, een nieuwe aandeelhouder aan boord krijgen of onderdeel worden van een grotere (internationale) speler.

Buitenlandse voorbeelden

Veel innovatie in het Nederlandse formulelandschap kwam de afgelopen jaren uit het buitenland. Belangrijke voorbeelden zijn: Media Markt (consumentelektronica), IKEA (wonen), Zalando (schoenen), Decathlon (sport), Hornbach en Bauhaus (DHZ) en H&M (mode). Enkele van deze voorbeelden hebben behoorlijke impact gehad op de sector. De cijfers van een aantal buitenlandse spelers tonen dan ook aan dat zij een behoorlijk sterke positie in het Nederlandse retaillandschap hebben verworven.

Het einde is nog niet in zicht

De stroom aan vernieuwing vanuit het buitenland blijft komen en zal een nog hoger tempo krijgen. De moeizame aanpassing van veel Nederlandse retailers aan de nieuwe werkelijkheid en het redelijk vlakke Nederlandse formulelandschap bieden daar alle mogelijkheden toe. Ook is Nederland een aantrekkelijke proeftuin voor buitenlandse spelers en heeft ons land lagere toetredingsdrempels.

Winnaar Vedis New Retail Champion 2016

Om innovatieve formules verder te stimuleren wordt de VEDIS New Retail Champion uitgereikt. De editie 2016 is gewonnen door het Rotterdamse jeansconcept Denoism. De zaak is een combinatie van een winkel, werkplek, aterlier, boetiek en café. Hiermee willen eigenaren Marco Ouwerkerk en Niek Logger de hele beleving van de lifestyle vormgeven. Naast Denoism waren nog drie innovatieve formules genomineerd: Cups and Leafs, De Dames van Hurkmans en LINJA,

Bekijk Denoism en de andere genomineerden en lees meer achtergronden over het thema innovatie in de retailmarkt in ons uitgebreide rapport.

Meer innovatie gevraagd!

Wat kunt u doen om ruimte te maken voor innovatie?

Wilt u aan de slag met innovatie, maar weet u niet waar u moet beginnen? Bent u op zoek naar samenwerkingspartners of heeft u vragen over de financiering van een overname?

Neem dan contact met ons op

Contact

Rabobank