Blog groothandel

Veronique Bulthuis

Marketingslachtoffer

Veronique Bulthuis

Mijn terras in het centrum van Rotterdam heeft het formaat postzegel, maar ik zet ‘m graag vol met planten om het ontluikende voorjaar in te luiden. Ook binnenshuis staan de hyacinten in potjes volgens de nieuwste trends. Ja, ik geef toe, ik ben een gemakkelijk slachtoffer voor marketing. Wat triggert mij? Termen als: ‘Made in Holland’, ‘duurzame materialen’, ‘etnische look’, ‘Vers van de Teler’, het liefst aangevuld met bijpassende kaarsenhouders... Ik ben om! Ben ik een uitzondering als consument? Ik denk het niet.

De groothandel als brand manager

Wat kun je als groothandel met deze informatie? Je hebt een mooi assortiment, retailers zijn overtuigd, maar … hoe bereiken we de klant? Wat mij opvalt is dat er mooie producten te koop zijn, maar dat het vaak moeilijk is om als consument te weten wat ik waar kan kopen. Zeker voor de groothandels met een eigen label is het heel belangrijk om ‘brand awareness’ te creëren. Grote marketingcampagnes zijn duur, dus wees slim! Zoek de samenwerking op met bladen, tv-programma’s en lokale retailers om je product neer te zetten. Zorg voor een goede online strategie; een goede website met sfeerimpressies en interactie op social media. Help retailers met schapinrichting of shop-in-shops, goede voorraadinformatie of ontwikkel een app zodat de consument ziet hoe producten staan in eigen tuin of huis en verwijs correct door naar een retailer. De standaardopmerking op de website ‘onze producten zijn te vinden bij de betere tuinspeciaalzaak’ is achterhaald!

Gebruik je unieke kenmerken

Als groothandel moet je je onderscheiden. Er zijn veel groothandels in decoratiematerialen, dus voorkom dat retailers door de bomen het bos niet meer zien. Als de productie in Nederland plaatsvindt, roep het van de daken. Worden gerecyclede materialen gebruikt, benadruk het unieke karakter. Wees onderscheidend en positioneer je als zodanig bij de retailer en dus ook de eindklant!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 26 februari 2015

Reageer via Rabobank Groothandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank