'Gratis' is geen oplossing

Véronique Bulthuis

Gratis, gratis, gratis

Véronique Bulthuis

Hij is er weer, de 'gratis'-discussie! Het móét gratis: parkeren, bezorgen … De media en winkeliers praten er volop over. Maar is dat echt wat consumenten willen? Als we het parkeren gratis maken, stromen de consumenten vanzelf naar de winkels, zo luidt de gedachte. Maar waarom betaal ik dan zonder blikken of blozen twintig euro om een dag te parkeren in Antwerpen of Amsterdam? Winkelen is een dagje uit en dat mag geld kosten. De clou zit hem juist in de aantrekkelijkheid van een winkelgebied. Voor mijn dagelijkse boodschappen wil ik geen vier euro per uur betalen. Daarvoor wil ik parkeren voor de supermarkt, slager of bakker en binnen een uurtje weer weg zijn. Maar voor een dagje uit vind ik parkeergeld minder belangrijk. Kortom, het draait om het doel van je bezoek. Is het winkelgebied aantrekkelijk genoeg voor een dagje uit? Genoeg parkeergelegenheid, leuke winkels, goede horeca en misschien een bioscoop om de dag mee af te sluiten? Dát is namelijk wat consumenten als een dagje uit ervaren.

Bezorgkosten? Geen probleem!

Hetzelfde geldt voor bezorgkosten van online aankopen. De markt wordt nu opgeschud door toetreding van een nieuwe online supermarkt die gratis bezorgt. Heel leuk natuurlijk, maar is het ook nodig? Ik hóéf helemaal geen gratis bezorging. Ik wil een duidelijk tijdvak van een uur waarin mijn spullen bezorgd worden. En daar heb ik best geld voor over. Cruciaal is dan wel dat er nauwkeurig wordt bezorgd. Voor slechte bezorging wil ik geen geld neertellen, maar ik wil wel bezorgkosten betalen als ik daarmee nauwkeurigheid koop.

Waar voor mijn geld

Ik ben van mening dat consumenten niet per se alles gratis willen. Maar als zij ergens voor betalen, dan moet het dat wel waard zijn. Dus bedenk goed wat het probleem is van uw winkelgebied. Is dat het betaald parkeren, of het gebrek aan parkeerplaatsen en onvoldoende interessant winkelaanbod? En willen consumenten gratis bezorging of juist de zekerheid dat het op een gewenst tijdstip ook daadwerkelijk wordt afgeleverd? Ik ben in ieder geval een consument die wil betalen voor nauwkeurigheid en een leuk dagje uit. 

Winkelier, vraagt u zich wel eens af wat voor consument ú bent?

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in de netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 27 augustus 2015

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank