Kaas en de Hollandse School

Hans van Haaren

Hans van Haaren

Oranje is de grote afwezige bij het aankomende EK. Volgens kenners onder meer omdat de KNVB zich vooral vasthoudt aan de ooit zo succesvolle 'Hollandse School' en nauwelijks inspeelt op de veranderingen in de voetbalwereld. Valt er een parallel te trekken met de Nederlandse kaasindustrie? 

Beleving of gemak

Als afsluiting van een diner met vrienden kies ik graag voor een kaasplankje. Die speciaal geselecteerde kazen in combinatie met een goed glas port zijn voor mij een echte traktatie. Heel anders dan de kaas waar ik 's middags mijn boterham mee beleg, gekocht in de bedrijfskantine of supermarkt. Dan gaat het gemak voor mij weliswaar boven de beleving, maar ik wil wel kunnen kiezen voor echt lekkere kaas. 

Dynamiek in de kaasketen

De traditionele kaasketen evolueert in een rap tempo naar een efficiënte supply chain. Mijn kinderen kopen hun favoriete Franse kaas online. Ze vinden hem via Google in de webshop van Albert Heijn, Carrefour of Amazon. Een beperkt aantal zuivelproducenten met een breed assortiment integreert tot in het schap van de foodretailer. Kansen en uitdagingen genoeg. 

Het vraagt wel om scherpe keuzes. Tijdens mijn gesprekken met ondernemers ervaar ik dat investeringen in kaas vaak worden gedreven vanuit het verhoogde aanbod van melk. Maar bij dit soort capaciteitsvraagstukken mag de eindconsument best wat centraler staan.

Kaasmarkt uit balans

Het kaasassortiment in ons deel van de wereld dijt de komende jaren verder uit. De totale consumptie van kaas in West-Europa blijft in het gunstigste geval echter gelijk. Hoe reageert de keten op deze trend? Met toename van capaciteit! Melkveehouders trappen het gaspedaal in. De productie van melk beweegt zich naar een recordhoogte en wordt door de zuivelindustrie voor een groot deel verwerkt tot kaas. Gevolg is dat de kaasmarkt zijn evenwicht heeft verloren. Temeer omdat de deur naar Rusland voorlopig in het slot blijft. Het aanboren van een nieuwe exportmarkt buiten Europa is complex. Het karakter van de Nederlandse kaas is een mondiaal premium, maar zorg dat deze blijft aansluiten bij de smaakvoorkeur van een regionale markt.

Hollandse School

Waarmee onderscheidt u zich in de keten? Een bijzonder label? Of een focus op volume? En bent u een aantrekkelijke samenwerkingspartner? Durft u anders te denken? De markt vanuit een ander perspectief te bekijken? 

De KNVB vergelijken met de Nederlandse kaasindustrie zou zeer onterecht zijn. Ik ben namelijk zwaar onder de indruk van de Nederlandse kaas business. Voor mij zijn we wereldkampioen in kaas. Het innovatief vermogen is groot en dit resulteert in bijzondere kazen en fantastische concepten. Maar blijf redeneren vanuit de vraagzijde, ook als de verleiding van het aanbod groot is.

Blog, 27 oktober 2015

Reageer via Rabobank Foodzone op LinkedIn

Contact

Rabobank