"Voor ouderen is de maaltijd het moment van de dag"

Zorginstelling Vrijwaard in Den Helder wil vooral bijdragen aan het levensgeluk van ouderen. Lekkere en gezonde voeding is daarbij een essentieel onderdeel. Door de samenwerking met Diverzio verbeterde Vrijwaard de kwaliteit van de maaltijden en werd er minder voedsel weggegooid. Bestuurder Coert Veenstra licht toe.

"Onze focus ligt op wat mensen wel nog kunnen doen. Ons aanbod is daarom vrij breed. We leveren onder andere welzijn, huishoudelijke zorg, seniorenfitness in de wijk, ontmoetingspunten in onze restaurants- met daarbij thuiszorg of intramurale zorg. Zo'n tien jaar geleden hebben we de omslag gemaakt naar thuiszorg en wonen met complexe zorg in kleinschalige woonzorgcomplexen. Voor zo'n tweehonderd mensen bezorgen wij zeven dagen per week maaltijden thuis in samenwerking met onze vrijwilligers. De maaltijd is voor ouderen een heel belangrijk moment op de dag, ook in het ontmoeten. Als zorgorganisatie horen wij het nu sneller terug of het goed gaat met ouderen in de wijk. Ook komen er veel mensen naar onze restaurants in de wijk. Als mensen niet meer koken, proberen we te stimuleren om naar ons toe te komen."

Menu van de chef

Door de toename in het aantal maaltijden merkte Vrijwaard twee jaar geleden dat de kwaliteit verminderde. "We kwamen voor de keuze om zelf te blijven koken of de maaltijden bij een leverancier te bestellen." Vrijwaard schakelde Diverzio in om hen bij dat onderzoek te begeleiden. "Samen met hen hebben wij het totale voedingstraject onderzocht. Ons uitgangspunt was vers, warm eten op het juiste moment.

Hogere kwaliteit

We zijn toen op een andere manier gaan koken, in plaats van vijf keuzemenu's op een dag hebben we nu het menu van de chef. Voor mensen die niet van dat gerecht houden, bieden we een alternatief. 95 procent van onze gasten kiest voor het menu. Door de keuze beperkt te houden, wordt de kwaliteit beter, verser, zijn de processen beter te beheersen en is er minder verspilling van voedsel." Het concept is heel positief ontvangen. "De meeste klanten hadden geen moeite met de beperktere keuze. Ze waardeerden de hogere kwaliteit en vonden het belangrijk dat er een alternatief was. Ook merkten wij dat ouderen minder verspilling enorm belangrijk vonden."

Koelvers en kritisch inkopen

Behalve door het toepassen van een ander concept is de kwaliteit van de maaltijden ook verbeterd door een ander kookproces, benadrukt Veenstra. "We koken ontkoppeld met goede verse producten, zoals dat ook gebruikelijk is in de betere restaurants. Daardoor is er geen kwaliteitsverlies tussen het moment van opdienen en het moment dat de maaltijd bereid wordt en hebben we meer controle over het hele proces. Daarnaast kopen we producten kritischer in. Zo tref je tilapiafilet niet snel bij ons aan omdat die vis niet uit de Noordzee komt. We proberen producten zo dichtbij mogelijk in te kopen: het vlees bij de plaatselijke slager -die weer goed en dichtbij inkoopt- en het brood van de lokale bakker. We kijken nu hoe we dat ook met groenten kunnen doen."

In de keuken kijken

De samenwerking met Diverzio bood volgens Veenstra behoorlijke meerwaarde. "Door de samenwerking konden we ook bij andere zorginstellingen in de keuken kijken hoe we het zinniger, zuiniger en beter kunnen doen. Zo leerden we dat we verspilling ook konden tegengaan door simpelweg te wegen. Wat blijft er over in de restaurants en wat komt er terug van de maaltijden? Door dat elke dag structureel te wegen en om te rekenen in kosten, wordt een keukenteam heel bewust van waar ze mee bezig zijn. Cliënten krijgen bij ons nu kleinere porties, deels op een kleiner bord en deels in aparte schaaltjes. Daardoor is de presentatie beter en kunnen we betere kwaliteit leveren. Over al die dingen denken we nu veel meer na."

Kennis en ervaring

De keukenteams van verschillende zorginstellingen wisselen nog steeds kennis en ervaringen uit, benadrukt Veenstra. "Hoe ga je om met dieetmaaltijden of gemalen eten? Wat kun je met maaltijden voor mensen met een beperking? Of de andere smaakbeleving van ouderen? De kok die voorheen vooral in zijn keuken bleef, deelt nu zijn ervaringen in het Diverzio-netwerk."

Postbode

Door de andere manier van koken bespaart Vrijwaard op jaarbasis zo'n € 100.000. "Dat komt vooral door minder verspilling van eten en lagere personeelskosten. Door de nieuwe manier van koken hoeven we het hele proces maar vier in plaats van zeven dagen te ondersteunen. Maar het levert ons veel meer op. Door de vrijwilligers die de maaltijden bezorgen bij onze cliënten, weten wij beter hoe het in de wijk met hen gaat. Vroeger kwam de postbode elke dag langs, nu zijn wij dat. Wij willen echt gaan voor de menselijke maat en willen dat mensen voor Vrijwaard kiezen. Daarom zoeken we de verbinding in de wijk met de mensen. Gezond én vooral lekker eten draagt daaraan bij."

Lees de andere artikelen over voeding en gezondheid

Contact

Rabobank