Blog horeca

Annemarie Kuijer

Maak gast tot ambassadeur tegen verloedering vakantiepark

Annemarie Kuijer

Het laatste weekend van maart heb ik met mijn gezin enorm genoten van een verblijf op één van de mooiste vakantieparken van Nederland. We hadden een lodge geboekt en voor ieder was er wat wils: een zwembad, theater, overdekt spelen, een mooi wandelgebied én een goed restaurant. Ondanks de regen was er een massale intocht van caravans met gasten die een seizoenplek hadden geboekt. Het bevestigde mijn beeld. Speel als ondernemer in op de vraag en verbeter je product continu, dan komen de gasten vanzelf terug. Ook ik was al voor de derde keer in anderhalf jaar te gast.

Kwaliteit, locatie en accommodatie

Is inspelen op de behoefte van de gast en je product blijven verbeteren dan zo makkelijk? Was dat maar waar, dan had het kamperen vast een beter imago en zoudenmeer bedrijven in de sector excelleren. Waar bedrijven in de basis op moeten letten zijn de kwaliteit van het management, de locatie en de accommodatie. Feit is dat het aanbod de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de vraag. Moet er dan gesaneerd worden? En zo ja, wie gaat dat dan betalen? In mijn optiek zal de markt zelf zijn werk doen. Dat duurt wel langer en verloedering van sommige parken ligt dan op de loer.

Voor dit probleem is maar één oplossing. Mijn oproep is dan ook; wacht niet en verleid je gasten door een authentiek product aan te bieden. Zorg voor onderscheidend vermogen. Dit kan door je te richten op een niche in de markt, in te spelen op het regionale karakter en door goed gastheerschap. Maak je gast tot ambassadeur door zijn verwachtingen te overtreffen en het aantal boekingen stijgt vanzelf.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 9 april 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank