Employer branding: onmisbaar voor het aantrekken en behouden van personeel

Manon Heitkamp

Manon Heitkamp

Personeelsverloop kost horecaondernemers veel geld en tijd. Een oorzaak hiervan is dat er ongeschikte en daardoor ongemotiveerde medewerkers worden aangenomen, die weer vertrekken of worden ontslagen. Dit brengt hoge en vaak onnodige kosten met zich mee. Door te investeren in ‘employer branding’ trekt u meer gekwalificeerde kandidaten aan, behoud u toptalent en kunt u de wervingskosten per sollicitant verlagen.

Optimaliseer je communicatie

Om gekwalificeerde medewerkers aan te trekken is het belangrijk om te laten zien wie u bent als werkgever. Naamsbekendheid en werkgeversbekendheid zijn twee totaal verschillende dingen. Gewone branding is de communicatie naar de gast toe en gaat over uw producten/diensten. Employer branding gaat over hoe u wordt ervaren als werkgever. Dit vergt een andere manier van communicatie. (Toekomstige) werknemers moeten zich kunnen identificeren met uw bedrijf en zich thuis voelen in de werkomgeving. Als de verkeerde verwachtingen zijn geschept is de kans vele malen groter dat talent weer vertrekt. En dat is precies wat u wilt voorkomen.

Creëer een voorkeurspositie

Maar het stopt niet bij het aannemen van personeel. Uit onderzoek van Indeed Hiring Lab blijkt dat 65% van de medewerkers die ergens langer dan drie maanden in dienst zijn weer opnieuw kijken naar vacatures. Employer branding richt zich naast het aantrekken, ook op het behouden van bestaand personeel. Zorg dat u een voorkeurspositie verkrijgt bij toekomstige en bestaande medewerkers. Zorg dat mensen graag bij u willen komen en blijven werken.

Bouw aan uw werkgeversmerk

Begin intern. Wat maakt uw bedrijf uniek en leuk om voor te werken? Ga in gesprek met uw huidige medewerkers. Wat vinden zij belangrijk, waar zijn ze op dit moment tevreden over en wat kan er verbeterd worden? Op basis van deze gesprekken en uw eigen inzicht kunt u bepalen welke waarden u extern wilt uitstralen. Profileert u zich als een werkgever die hard werken beloont met geweldige uitstapjes? Of profileert u zich liever als bedrijf waar medewerkers veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeimogelijkheden hebben? Bepaal een vaste boodschap. Wees consistent in uw communicatie-uitingen via social media, blogs, advertenties (online of print) en vacatureteksten op uw eigen site en eventuele vacatures.

Onze tip:

Zorg dat uw boodschap aansluit bij de werkelijkheid. Het schept verkeerde verwachtingen als u zegt een baan te bieden met veel verantwoordelijkheid, terwijl dit niet zo is. Dit is de voornaamste reden dat personeel ongemotiveerd is en snel weer vertrekt.

Manon Heitkamp
Marketing medewerker L1NDA

Lees ook onze update ‘Het belang van gastvrijheid’ over personeel in de horeca. Met inspirerende interviews met topondernemers uit de hotellerie.

Lees de update

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 19 mei 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank