Kansen door digitale trends 2/2

Martijn Rol

Martijn Rol

In mijn vorig blog ben ik ingegaan op de vier digitale trends waar u op in moet spelen als ondernemer in de horeca en recreatie. Toen blogde ik over Artificial Intelligence en Internet of Things, nu komen Augmented & Virtual Reality en Wireless Payments aan bod.

Lees de blog over trends 1 en 2

Trend 3: Augmented & Virtual reality (AR en VR)

Virtual en augmented reality burgert inmiddels al aardig in. Denk aan het spelletje Pokémon GO, de dino-plaatjes van Albert Heijn en de introductie van betaalbare VR-brillen. Ook in de gastvrijheidssector zien we dat VR op diverse manieren wordt gebruikt om de belevingswaarde van de gast te verhogen. Denk aan de ontwikkeling van achtbanen of andere attracties waarbij een VR bril de verhaallijn verder verdiept. Of een interactieve menukaart die uw gast meeneemt in het verhaal achter het gerecht, de ingrediënten en de wijn.

Sommige restaurants gaan nog een stap verder en gebruiken VR om de beleving van het eten zelf te verrijken, zoals SubliMotion op Ibiza. Of in de reisbranche, waar u thuis al de sfeer op uw potentiële bestemming kunt proeven. En absoluut briljant vind ik de manier waarop het Iers bureau voor Toerisme VR gebruikt om Ierland aan nietsvermoedende gasten te introduceren.

Bekijk het filmpje van SubliMotion op Vimeo.com

Bekijk het filmpje van het Iers Bureau voor Toerisme op YouTube.com

Trend 4: Wireless Payments

Wireless payments zijn mobiele contactloze betaaloplossingen. Deze werken met verschillende technologieën zoals Near Field Communication (NFC) of QR codes en de smartphone. Centraal staat het gebruiksgemak. Er komt steeds meer aandacht voor diensten die toegevoegde waarde bieden bovenop de betaaltransactie. Zoals loyaltyprogramma’s, couponing en arrangementen.

Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk loyaliteitsprogramma van horeca, retailers en dagattracties in dezelfde stad of winkelstraat. Een klant wordt herkend aan zijn transactie en daarna beloond met een waardetegoed dat hij in een andere deelnemende onderneming kan uitgeven. Met technologieën zoals Beacons en Bluetooth, kan dit per winkel of horecalocatie worden ingericht.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 25 augustus 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank