Kansen door digitale trends 1/2

Martijn Rol

Martijn Rol

Onze maatschappij verandert in sneltreinvaart. Van 3D-printers tot slimme robots, van internet of things tot cloud computing en big data. De digitalisering van onze omgeving heeft steeds grotere impact op het individuele businessmodel, ook in de horeca en recreatie.

Lees de blog over trends 3 en 4

Uw toegevoegde waarde

Digitalisering biedt namelijk mogelijkheden om de gast beter te leren kennen en met hem in contact te komen. Diezelfde gast wil steeds meer zelf kunnen regelen, apps en mobiele apparaten helpen hem daarbij. Als gastheer heeft u daardoor meer tijd om passende toegevoegde waarde te leveren. Want uiteindelijk blijft persoonlijk contact en vakmanschap essentieel om u te onderscheiden.

Maar op welke digitale trends moet u dan inspelen? Voor de gastvrijheidssector onderscheidt de Rabobank vier dominante ontwikkelingen waar voor u als ondernemer kansen liggen.

1. Artificial Intelligence
2. Internet of Things
3. Augmented en Virtual Reality
4. Wireless Payments

In deze blog ga ik in op de eerste twee trends, de andere twee komen in mijn volgende blog aan de beurt.

Trend 1: Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is de manier waarop machines menselijk en intelligent gedrag vertonen. Intelligente functies van de mens worden door een computer of machine uitgevoerd. Zoals het begrijpen van taal, het leren redeneren of oplossen van problemen. De verwachting is dat machines en computers net zo intelligent gaan worden als de mens.

Horecakansen

Er kan bijvoorbeeld een volledig geautomatiseerde keuken ontwikkeld worden om het tekort aan goede koks op te lossen. En ook de schoonmaak van kamers kan voor een belangrijk deel worden geautomatiseerd. Diverse hotelketens experimenteren momenteel al met de inzet van robots om de gastbeleving te verhogen. Hilton Hotels gebruikt ze om hun receptionisten te ondersteunen. En ook de Nederlandse keten Hampshire Hotels heeft haar eerste robot geïntroduceerd.

Trend 2: Internet of Things

The internet of Things, ook wel IoT, is een verzamelnaam voor slimme apparaten die met behulp van sensoren met elkaar in verbinding staan. Een veelgebruikt voorbeeld is dat van de meedenkende koelkast. In de nabije toekomst houdt deze bij of hij nog voldoende gevuld is. Zo niet, dan stuurt hij een berichtje naar onze smartwatch dat bijvoorbeeld de melk op is. En dat is pas het begin.

Connected everything

De volgende stap gaat nog verder. Alles en iedereen wordt met elkaar verbonden. 'Connected Everything' combineert IoT met smart data (waarmee bedrijven steeds beter inspelen op de wensen van de klant), 3D-printing en artificial intelligence. Het wordt echt interessant wanneer deze technologieën met elkaar gaan samenwerken en ook bedrijfsmatig worden uitgerold.

Stelt u zich een wereld voor waarin de koeling van een restaurant direct communiceert met het distributiecentrum van de groothandel. Dat weer direct schakelt met de producent en een logistieke dienstverlener. Waardoor de benodigde voorraad op het juiste moment op de juiste plaats door een zelfrijdende bestelbus wordt afgeleverd.

De mogelijkheden voor de horeca zijn eindeloos. Denk aan een glas dat zelf de bar inseint als het leeg is of een toilet dat zichzelf schoonmaakt als het vaststelt dat dit nodig is.

Volgende week ga ik in mijn blog in op trends drie en vier!

Meer info over deze trends

Bekijk het interview met Roel Steenbergen over artificial intelligence op Rabobank.com

Lees over de robot van Hampshire Hotels

Verdiep u in de dynamiek van connected everything op Rabobank.com

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 11 augustus 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank