Blog horeca

Edwin Bomers

“Goed gastheerschap vinden we heel belangrijk”

Edwin Bomers

Een vakantie was een van de eerste dingen die ‘early adapters’ in de begindagen van het internet online konden boeken én betalen. “De reisbranche liep daarin voorop”, zegt Edwin Bomers, directeur van Vakantiepark Marveld Recreatie. “En wij liepen redelijk snel mee.” Al in 2000 was de webwinkel van Marveld Recreatie actief. “Internet was relatief onbekend en nog niet zo gebruiksvriendelijk als vandaag de dag. We hadden destijds zo’n 25 boekingen per maand. Tegenwoordig verkopen we in een goede maand rond de duizend arrangementen via het web.”

Specifieke wensen

Ondanks het online succes is de telefoon nog niet uit zicht bij het bekroonde Gelderse kampeer- en bungalowpark. “Zeker niet. Mensen die bellen zijn goed voor zo’n 25 procent van de boekingen”, zegt Bomers. “Dat zie ik ook niet zo snel veranderen. Er blijven nu eenmaal klanten die het boekingsproces liever stap voor stap met iemand doornemen.” Bovendien, vindt hij, moet je als ondernemer ook de beperkingen van je webwinkel kennen. “Online willen klanten zonder haperen en al te veel ingewikkelde handelingen een vakantie boeken. Tachtig procent van ons aanbod leent zich daar uitstekend voor. Dat betreft arrangementen die mensen rustig kunnen boeken, zonder dat er enig contact met onze medewerkers nodig is. Maar een deel van de boekingen is wat ingewikkelder. Dan is de groep heel groot of zijn de wensen heel specifiek. Die groep klanten kunnen we veel beter telefonisch bedienen. Dan halen we de vaart niet uit het online proces én dan kunnen we echt maatwerk bieden. Daar komt bij dat we graag contact hebben met klanten. Goed gastheerschap vinden we heel belangrijk. De beleving van de gasten staat centraal.”

Opgetuigde kerstboom

Die houding is ook terug te vinden in de digitale omgeving. “Online moeten mensen zich thuis voelen bij ons. Een verouderde website past daar niet bij. We passen de website daarom eens in de twee jaar aan”, aldus Edwin Bomers. “Dat doen we bij de brochure ook. Bovendien worden er regelmatig nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Van de kaart van de omgeving bekijken tot een opgetuigde kerstboom in je bungalow bestellen. Elke keer wordt de site mooier, beter en bijzonderder. Maar je moet wel oppassen dat er niet te veel keuzes komen. Dan ziet de klant door de bomen het bos niet meer. En dat heeft een averechts effect.” Ook berichten op social media over Marveld Recreatie worden nauwlettend gevolgd. “We hebben een vrij unieke naam, dus we zien vrijwel alles. We lezen alles. Reageren doen we vooral als er een directe vraag wordt gesteld of als het geplaatste bericht daar aanleiding toe geeft.”

Slimme adwords

Om tussen de enorme hoeveelheid webwinkels op te vallen, investeert Marveld Recreatie al sinds 2000 in online marketing. “Adwords zijn heel belangrijk. We hebben zo’n vijftig keywords die heel goed scoren. Als je een goed en slim geschreven site hebt, gecombineerd met sterke adwords, vinden de klanten je praktisch vanzelf. Daar gaat wat energie inzitten, maar dat betaalt zichzelf terug. Daarnaast krijgen klanten die al eens op de site zijn geweest gerichte advertenties van ons. Ook die retargeting pakt vaak goed uit.”

Dit interview maakt onderdeel uit van een tweeluik; lees ook het interview met Bart van der Linden, algemeen directeur van Vacansoleil.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 29 januari 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank