Blog horeca

Frank Oostdam

Innovatieve reissector

Frank Oostdam

Wat drijft innovatie? Wat maakt een bedrijf innoverend? Hoe boor je een ‘onuitputtelijke’ bron van innovatie en creativiteit aan? Kost dat vooral veel geld, of is het meer een kwestie van slim randvoorwaarden creëren en voorwaardenscheppend bezig te zijn? Ik denk dat laatste. En volgens mij geldt dat ook voor reisorganisaties. Maar hoe zit het met de innovativiteit, de creativiteit en met de inspiratie in de reissector? Zelf ben ik mateloos geïnteresseerd in dit onderwerp. Als je je enigszins verdiept in het onderwerp galmt de retoriek je om de oren. Sla een willekeurige corporate bedrijfssite open en je leest de meest prachtige volzinnen over het belang van innovatie.

Tijd voor een ‘innovatietraining’ voor medewerkers?

De realiteit is toch vaak anders. Ik las recentelijk een artikel over een onderzoek waarin medewerkers van bedrijven vragen moesten beantwoorden over innovatief vermogen. 98% van de ondervraagden vond innovatie belangrijk voor het bedrijf. Op de vraag “vind je jezelf innovatief?” antwoordde 45% positief. Slechts 2% van de ondervraagden liet weten dat zij door hun bedrijf werden gestimuleerd om hun eigen innovatievermogen  aan te spreken.

Vreemd is dat toch. Wij trainen mensen op kwaliteit, scholen ze op het gebied van veiligheid en klantentevredenheid enzovoort. Prima natuurlijk, maar een training om het innovatievermogen van onze medewerkers aan te boren en te onderhouden, wordt zelden aangeboden. Terwijl innovatie een diepgewortelde capaciteit binnen het bedrijf zou moeten zijn. Volgens mij bereik je dit juist veel beter door een goede interne organisatie, door het ‘inbedden’ van het innovatieproces en het betrekken van zoveel mogelijk medewerkers. Dat levert meer op dan een flinke investering in een, meestal hele dure, R&D-afdeling.

Stimuleer die innovatieprocessen!

Ik denk namelijk dat innovatie niet zozeer voortkomt uit ‘eureka’-momenten. Natuurlijk heb je de afdeling R&D, de wizzkids en de nerds die plotseling een heilige inval krijgen waaruit innovaties ontstaan. Maar in de meeste gevallen ontstaan innovaties geheel anders. Ik geloof dat innovaties ‘gewoon’ ontstaan als innovatief vermogen wordt ingericht als bedrijfsproces en medewerkers worden gestimuleerd om innovatief te denken. Volgens mij kun je dat trainen. 

Vervolgens zijn twee zaken belangrijk: de kunst verstaan om vanuit een ander perspectief (‘met een frisse blik’) naar bestaande activiteiten kijken. Waarbij het stellen van doodsimpele vragen volstaat,  zoals: ”Kan het ook anders?” Of: “Wat is er verkeerd aan mijn product of dienstverlening?” Daarnaast is het belangrijk steeds te zoeken naar nieuwe combinaties van bestaande zaken. (“connecting old stuff”, zoals Steve Jobs het ooit zei). De succesvolle voorbeelden zijn talrijk: Nescafe cups, Pringles, de staande ketchupfles, Disney Musicals … noem maar op!

Als het zo is (en ik geloof dat het zo is) dat een ingebed innovatieproces belangrijker is dan het hebben van een R&D-afdeling, dan liggen er voor mkb-bedrijven, en voor reisondernemingen in het bijzonder, op het gebied van innovatie en creativiteit veel kansen voor het oprapen. Al is het maar omdat ik niet veel bedrijven in de reissector ken met een eigen R&D-afdeling. Slim organiseren, medewerkers betrekken, verbindingen realiseren, combinaties maken; dát zijn belangrijke competenties! En zijn dat trouwens niet geheel toevallig de belangrijkste kerncompetenties van succesvolle reisorganisaties?

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 7 juli 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank