Blog horeca

Hans van Leeuwen

Evenementen, een nieuwe bedrijfstak in opkomst

Hans van Leeuwen

Als je via Google 'evenementenlocaties' intypt, staat attractiepark de Efteling op de eerste positie. Jaren terug waren het nog locaties als Conference Centre Koningshof, Jaarbeurs Utrecht of het MECC te Maastricht die de boventoon voerden. De wereld van de evenementenlocaties is het laatste decennium volledig op zijn kop gezet. Wie had kunnen denken dat je een evenement kunt boeken in de Bush bij Burgers' Zoo tussen de nijlpaarden en de krokodillen? De tijd van gespecialiseerde evenementenlocaties waarbij het 'zalenaanbod' de populariteit bepaalde, is ten einde. In toenemende mate willen we meer sfeer en entourage waarbij activiteiten worden gecombineerd met een bijzondere culturele belevenis.

Bij pretparken, dierentuinen, bungalowparken en zelfs musea zien wij steeds vaker bezoekers in maatpakken en mantelpakjes lopen. Het zijn de medewerkers van bedrijven die hun vergaderingen afwisselen met een speciale activiteit. Het zijn de nieuwkomers op de markt die hierin mogelijkheden zien om zich tot een geduchte concurrent van traditionele spelers te ontwikkelen. De markt zal zich daarom de komende jaren nog meer moeten 'verbijzonderen'. Wie eist het grootste stuk van de koek op?

Overkill aan locaties

Wat is nu geen evenementenlocatie? Zelfs het Gevangenismuseum in Veenhuizen biedt mogelijkheden voor evenementen. En wat denkt u van kasteel Doorwerth, Fort Vechten bij Utrecht of het voetbalstadion van Arnhem en Zwolle? Ook de vele recreatieschappen ontwikkelen zich de laatste jaren als buitengewone evenementenlocaties. Denk aan buitensportbedrijf Omnivents of de Holland Evenementengroep langs de A15 met het exclusieve Wipe Out spektakel, bekend van televisie. Wil je verzekerd zijn van mooi weer dan is de Voltage in Tilburg met 10.000m2 een unieke indoor locatie waar de zon altijd schijnt. Ook horecagigant Van der Valk laat zich niet onberoerd. Zeven Nederlandse Van der Valk locaties zijn via de speciale website Valkevents.com te boeken. Vooral de nieuwste generatie hotels zoals Hoorn en Veenendaal worden echt als eventlocatie gepositioneerd met mogelijkheden voor congressen en de zakelijke markt.

En wat te denken van de vele klimparken die ons land telt? Een avontuur tussen de bomen met eerst een producttraining voor accountmanagers en aansluitend een barbecue vanuit uit een foodtruck. Zo vonden in minder dan 2,5 jaar tijd al meer dan 25.000 klimmers hun weg over het klimparcours bij De Vlietlanden. Nieuw is dat pretparken zelf evenementen organiseren waarvoor je je zowel particulier als met een bedrijf kunt aanmelden. Het evenement wordt voor meerdere doelgroepen door en naast elkaar commercieel 'vermarkt'. Denk dan aan het OktoVerFeest in Attractiepark Toverland of Plopsa De Panne met een vijf weken durend event onder de noemer 'Zomershow'.

Maar dan wel bijzonder

Het succes van een evenement hangt af van de locatie, maar ook van de beleving. Wanneer een evenement op zich al uniek is, kan het op veel bezoekers rekenen.
Een tip aan veel ondernemers is om vooral in te spelen op ontwikkelingen die op termijn spelen. Zo heeft de regio rondom Utrecht een enorme economische impuls beleefd door de komst van de Tour de France. De campingbedrijven in de regio zaten allemaal vol en de gemiddelde tarieven voor overnachting waren meer dan verdubbeld. De spin-off zit 'm niet alleen in de incidentele inkomsten, maar ook in het feit dat de regionale samenwerking tussen de ondernemers is bevorderd. Voor veel mkb-ondernemers zijn de ogen geopend: wie extra omzet wil genereren, kiest de kant van evenementorganisatie. Verbreding betekent een bron van extra inkomsten.

Hans van Leeuwen
Trendwatcher & expert in leisure

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 30 juli 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank