Wake-up-call voor de horeca

Martijn Rol

Lesson learned?

Martijn Rol

Hoe pijnlijk ook, het ‘Parnassia aan Zee-incident’ is een wake-up-call voor de horeca. Mocht u het gemist hebben: bezoeker aan het gelijknamige strandpaviljoen, ernstig gehandicapt door toedoen van de ziekte ALS, wordt door de uitbater behoorlijk onbeschoft behandeld. De beste man vertrekt samen met zijn vrouw. Die is witheet en informeert een bevriende striptekenaar. Deze BN’er waagt er welgeteld twee tweets aan. Het gevolg? Social media ontploft. De uitbater en het paviljoen worden online volledig door het slijk gehaald, tot doodsbedreigingen aan toe. De ondernemer verontschuldigt zich en, als blijk van excuses, stort zijn (riante) dagopbrengst op de rekening van de ALS stichting. Voor zover ‘case closed’. Toch kent dit verhaal niet alleen maar verliezers; de horeca kan namelijk leren van de pijnlijke fout die deze ondernemer maakte. 

Alles toegankelijk?

Naar aanleiding van de discussie over Parnassia aan Zee, las ik in een artikel dat ruim 12% van alle Nederlanders een beperking of handicap heeft. Deze enorme doelgroep wordt bij veel horeca niet serieus genomen. Wc’s waarvan de toegang te krap is voor een rolstoel, een onhandig opstapje halverwege het pand, het gebrek aan informatie over allergenen … En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Laatst was ik bij een conferentiecentrum in het oosten van het land. Prachtig bedrijf, mooie vergaderzalen, prima horeca, goede service. Kortom, alles tiptop in orde. De toegang van het complex werd gevormd door een majestueuze trap, met een opgang voor rolstoelgebruikers. Maar die opgang eindigde niet bij de deur, maar bij een blinde muur. Om als rolstoelgebruiker bij de deur te komen, moet je halsbrekende toeren uithalen en loop je grote risico’s om alsnog van die prachtige trap naar beneden te donderen. Kortom, idee een tien, uitvoering zwaar onvoldoende.

En dat terwijl het toch echt niet zo moeilijk is. Gewoon een combinatie van gezond boerenverstand met voldoende inlevingsvermogen. En mocht je er dan nog niet uitkomen: Horeca Nederland heeft online de nodige informatie met allerlei handige en praktische tips. 

Bekijk de tips

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 2 september 2015

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank