'Doggybagt' u al?

Martijn Rol

Pijnlijke verspilling

Martijn Rol

Vorig jaar rond deze tijd deelde stichting Natuur & Milieu, gesteund door de Rabobank, ruim 50.000 doggybags uit aan restaurants. Het doel van deze actie was om zowel horeca als publiek bewust te maken van het feit dat ruim een derde van al het voedsel in de horeca wordt weggegooid. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel, oftewel 77 miljoen warme maaltijden! Dat zijn absurd hoge cijfers en het is bijna beschamend dat de foodsector zo omgaat met voeding, toch haar belangrijkste asset.

Taboe

Nu, een jaar later, is Natuur & Milieu een tweede campagne begonnen. Er rust nog steeds een taboe op de doggybag. Bijna de helft van de mensen vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant, terwijl 82% een hekel heeft aan voedselverspilling. 77% vindt dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. En 28% gaat ook eerder naar een restaurant dat daadwerkelijk iets doet om het tegen te gaan. Kortom, er is het nodige voordeel te behalen voor de gemiddelde horeca-ondernemer.

Win-win-winsituatie

Door bewust om te gaan met 'food waste', kan een restaurateur behalve zijn brutomarge verbeteren, ook de nodige goodwill winnen bij de gast. En op langere termijn profiteert de samenleving er ook nog van. Want voedsel wordt schaarser, terwijl er steeds meer monden te voeden zijn. Kortom, een win-win-winsituatie. Wie wil dat nou niet?

Er zijn voldoende ondernemers die hier handig op inspelen. Zo biedt een grote pastaketen in het zuiden van het land al jaren een doggybag aan. De reden is marketing. De gast heeft namelijk de perceptie dat het restaurant enorme porties serveert en is extra positief over de kwantiteit-prijsverhouding. (“Je krijgt daar zo veel op je bord, je móét het wel mee naar huis nemen!”). En de klant wordt de volgende dag bij het openen van de koelkast nog eens fijntjes herinnerd aan het lekkere etentje de dag daarvoor. Een herhaling van de 'experience' en dus een extra stimulans voor herhaalbezoek.

Geen gezonde groenten graag

Bij een biercafé in Noord-Holland ervoer de ondernemer dat hij altijd maar weer groenten, die hij serveerde bij de biefstuk, moest weggooien. Zijn doelgroep, vooral mannen die komen genieten van een goed stuk vlees en een speciaalbiertje, zat helemaal niet te wachten op gezonde groenten. Dus is de ondernemer gestopt die te serveren. Als je wilt, dan mag je ze uiteraard wel bestellen – gratis en voor niets krijg je dan groenten bij je vlees. Tot op heden is de vraag echter nihil.

De oplossing?

De vraag is uiteraard of een doggybag het ideale middel is om food waste tegen te gaan. Want grote porties waarvan de restanten in een zakje mee worden gegeven, leiden uiteraard niet automatisch tot minder voedselverspilling. Onbekend is of de gast het eten de volgende dag ook nuttigt of niet alsnog weggooit. En wat als de gast helemaal niet zit te wachten op een zak kliekjes? Is het dan niet veel handiger om te weten wat uw gast wél wil en daar de portie op aan te passen? Want de huidige consument wil zowel ontzorgd als verrast worden met een op maat gemaakt product. Het tegengaan van voedselverspilling kan dan zomaar (onbewust) een waardevolle propositie creëren. 

Wilt u meer informatie over de doggybag-actie en weten hoe u doggybags bestelt? Kijk dan op www.doggybag.nu.

Bent u klant van de Rabobank? Dan kunt u een gratis proefpakket ophalen via www.doggybag.nu/rabobank.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 27 augustus 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank