Fitness: kansen genoeg, maar wie durft?

Martijn Rol

Martijn Rol

Onlangs mocht ik spreken op Fitspiration; een congres voor fitnessondernemers en fysiotherapeuten. Het doel van dit congres was ondernemers te inspireren om anders te denken, nieuwe kansen te zien en deze te benutten. Om als individueel fitnessbedrijf op te vallen, moet u de gast continu verrassen en steeds vernieuwen. Hierbij is het essentieel om rekening te houden met de volgende trends.

Gunstige demografische ontwikkelingen

Denk aan de toenemende vergrijzing, waarbij ouderen fit en vitaal willen blijven. Bovendien staat de zorg steeds vaker in het teken van preventie om zo de oplopende zorgkosten onder controle te houden. Voor fitnessondernemers biedt dit kansen, daarover schreven we al in onze thema-update Fitness & Zorg.

Toenemende schaalgrootte

Op Europees niveau vonden in 2015 diverse grote fusies en overnames plaats, investeren in fitness lijkt weer hot. Het uitgangspunt is door voldoende schaalgrootte de kosten te drukken en zo een zo scherp mogelijke prijs te bieden. Opvallend is dat Virgin Active, qua omzet de grootste speler in de Europese markt, juist excelleert met een high end totaal concept en het dus niet van de prijs moet hebben. Biedt een product voldoende toegevoegde waarde voor de consument, dan doet de prijs er vaak niet meer toe.

Opkomst lowbudget-formules

In Duitsland hebben lowbudget-aanbieders inmiddels al een marktaandeel van 32%. Naar schatting ligt dit percentage in Nederland rond de 25%. De verwachting is dat in Nederland de concurrentie vanuit de grote lowbudget-aanbieders verder gaat toenemen. Als individuele fitnessexploitant is het zaak hierbij aan te haken of iets unieks te bieden, zodat u niet mee hoeft te gaan in de prijsoorlog.

Opkomst asset-light-verdienmodellen

Als tegenreactie op de grote ketens ontstaan er kleinschalige, unieke concepten. Vaak op bijzondere locaties of in de open lucht en gericht op de behoefte van de consument aan een persoonlijke benadering. Ze hebben minimale activa op de balans en bieden outdoor training, bootcamping, personal trainers, mudraces, functional fitness of boutique studios. Fitness hoeft dus niet te worden aangeboden in een dure hal met dure apparaten. Dit biedt kansen voor de creatieve fitnessondernemer. Veel van deze concepten hebben namelijk relatief lage kosten en kunnen makkelijk vanuit de huidige business starten.

Opkomst digitale businessmodellen

In het verlengde van bovenstaande zorgen allerlei nieuwe apps en mobiele apparaten voor het ontstaan van online fitnessclubs. Leden van zo'n club kunnen overal ter wereld met iedereen sporten volgens een maatwerk trainingsprogramma, terwijl ze toch het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Onder andere sportkledingmerk Under Armour en het Duitse Freelectics spelen hier op in. Je hoeft dus geen fysieke locatie meer te hebben om een fitnessclub met duizenden leden te kunnen vormen.

Durft u?

Als deze trends iets laten zien, is het wel dat de fitnessbranche in beweging is en dat er ongekende kansen liggen voor de ondernemer die buiten de gebaande paden denkt. Wie durft?

(Met dank aan Herman Rutgers, boardmember van brancheorganisatie Europe Active).

Bekijk de website van het congres Fitspiration op www.fitspiration.nl

Lees de thema-update Fitness & Zorg (PDF)

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.


Blog, 28 januari 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank