Blijven vernieuwen is essentieel op de uitdagende dagrecreatiemarkt

Aan het begin van het pretparkseizoen blikken wij vooruit op de dagrecreatiemarkt. Met een aantrekkende economie zijn de voortekenen gunstig. De Rabobank verwacht 2% economische groei, deels door de stijging van de particuliere consumptie (ook 2%). Na jaren de hand op de knip te hebben gehouden, durft de consument weer geld uit te geven en dat is gunstig voor de aanbieders van dagrecreatie.

Vechtersmarkt

Ondanks deze vraagstijging blijft het een vechtersmarkt! Zo is het aanbod van vrijetijdsbesteding de afgelopen jaren substantieel toegenomen en is Ikea op regenachtige dagen de grootste concurrent van de reguliere dagrecreatie. En die concurrentie vanuit andere branches neemt sowieso toe nu retailers met meer beleving in hun concepten klanten blijven trekken. Een dagje ‘funshoppen’ is een serieus alternatief voor veel families als zij een dagje uit plannen.

De enorme strijd tussen dagrecreatiebedrijven wordt vooral op de prijs gevoerd. Inmiddels is de vraag niet meer óf de bezoeker korting krijgt, maar hoe hóóg de korting is. In toenemende mate krijgen wederverkopers (korting- en veilingsites, de grote supermarktketens) een dominante rol in het verkoopproces, en dat gaat ten koste van de marge.

Toekomst

Positief is dat het totaal aantal bezoekers aan de verschillende vormen van dagrecreatie elk jaar stijgt. De Nederlander gaat graag een dagje uit en zoekt continu naar nieuwe ervaringen. We verwachten dat die vraag in de toekomst verder stijgt nu de consument vaker zoekt naar unieke vrijetijdsbesteding. De vraag neemt ook toe door de structurele groei van het aantal buitenlandse toeristen. Kortom, kansen genoeg voor de dagrecreatie.

Maar die vraag moet wel over meer aanbieders verdeeld worden en dat leidt tot permanente prijsdruk. Tegelijkertijd is het de uitdaging om de consument continu te verrassen met nieuwe attracties en events. Door de steeds sneller veranderende consumententrends wordt de levenscyclus van een attractie steeds korter. Daarnaast duurt het door de verschraling van de marges langer om de grote investeringen terug te verdienen. Dit leidt tot een uitdagende spagaat voor dagrecreatiebedrijven en vraagt ongekende innovatiekracht van het management.

Kansen verzilveren

Om succesvol te blijven in deze markt, is het voor een onderneming belangrijk om te blijven vernieuwen. Dit kan met:

  • het creëren van een bijzondere herinnering
  • het voeren van een dynamisch prijsbeleid en gericht ‘revenue management’
  • aanwezig te zijn op internet en social media
  • het ontzorgen van de klant door digitale innovaties
  • goed en oprecht gastvrij personeel

Lees meer in Rabobank Cijfers en Trends

Meer informatie of reageren

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze sectormanager, Martijn Rol.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze update en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Reageer via de Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op Linkedin

Lees alle thema-updates, blogs en branchemeters over horeca en recreatie

Contact

Rabobank