Blog mobiliteit

Richard Jeurissen

Hoe duurzaam is het nieuwe overheidsbeleid voor autobelastingen?

Richard Jeurissen

De afgelopen weken was er veel aandacht voor de kabinetsplannen met betrekking tot de autobelastingen voor de periode 2017-2020. In juni is namelijk de langverwachte Autobrief II door Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, aan de Tweede Kamer gestuurd. Het voorstel omvat een forse herziening van autobelastingen. Centraal staan eenvoud en een stabiele stroom aan belastinginkomsten, met meer milieuwinst. Maar hoe duurzaam is dit nieuwe beleid? Want met de voorstellen wordt wél afscheid genomen van het in 2008 opgerichte Nederlandse stimuleringsbeleid voor zuinig autorijden, en er wordt aangehaakt bij Europees milieubeleid.

Wat verandert er?

De voorstellen raken de autobelastingen breed: zowel de aanschafbelasting en de motorrijtuigenbelasting (MRB), als de bijtellingsregeling voor zakelijke rijders. De verlaging van de MRB is gemiddeld 2% voor alle reguliere auto’s en wordt betaald uit verhoogde MRB voor de meest vervuilende dieselpersonenauto’s en dieselbestelauto’s. Zo wordt de aanschaf en het gebruik van deze auto’s ontmoedigd en worden aanvullende kostbare maatregelen als het instellen van milieuzones op termijn onnodig. In de kern moet deze maatregel dus duurzaam zijn.

De aanschafbelasting (BPM) gaat stapsgewijs naar beneden, met totaal 12% in 2020. Alleen nulemissie-auto’s tot een catalogusprijs van € 50.000 blijven profiteren van een lage bijtelling van 4% voor zakelijke rijders. Bovendien behouden deze auto’s de vrijstelling in de MRB en de BPM. Ook deze maatregelen bevorderen duurzame mobiliteit. De volledig elektrische auto’s kunnen een deel van de mobiliteitsbehoeften prima invullen, vooral in verstedelijkte gebieden, maar hebben door hun huidige hoge aanschafprijs een stimulering nodig.

Overzichtelijke en eenvoudige regeling

Voor alle andere auto’s geldt vanaf 1 januari 2017 een bijtellingspercentage van 22% voor de zakelijke rijders. Plug-in hybride auto’s worden stapsgewijs behandeld als reguliere auto’s. Een overzichtelijke en eenvoudige regeling dus, die een einde maakt aan de bestaande en concurrentieverstorende bevoordeling van enkele modellen op basis van minimale verschillen in CO2-uitstoot.

Ik concludeer dat met de voorstellen in de belastingbrief nog steeds sprake is van duurzaam mobiliteitsbeleid, zij het in beperktere mate dan voorheen. Zuinige auto’s worden nog steeds beloond en de vermindering van de BPM vanaf 2017 verlaagt de aanschafprijs met circa 7%. Dat bevordert de aanschaf van nieuwe personenauto’s en daarmee de verjonging en verduurzaming van het wagenpark.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 7 juli 2015

Reageer via Rabobank Automotive netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank