Schoenmaker, blijf bij je leest!

Monique van Plateringen

Innovaties: gemakkelijk én complex

Monique van Plateringen

De transporteur heeft met veel veranderingen te maken. Tegenwoordig spreken we bijvoorbeeld al over een ‘logistiek dienstverlener’ die ‘value added logistics’ biedt. Technische innovaties maken het werk makkelijker door digitalisering, maar zijn ook complex. Hoe beheerst u al die data, van wie ís de data en welke informatie is van belang? En dan verandert de goederenstroom (tegenwoordig ‘supply chain’ geheten) ook nog eens. Niet de afzender bepaalt, maar de ontvanger. Kleiner maar meer frequent, just-in-time, multimodaal en hogere eisen aan kwaliteit.

Loop niet te hard van stapel

De vraag is of elke logistiek dienstverlener deze wijzigingen bij kan houden. Moeten we ineens allemaal actief worden in e-fulfilment, dé groeimarkt binnen de logistiek? Een nauwkeurige afweging is daarbij op zijn plaats. Past het binnen de huidige activiteiten? Een bulkvervoerder in e-fulfilment is niet vanzelfsprekend, maar een distributievervoerder kan dit veel makkelijker inpassen in zijn huidige routes. Het runnen van een e-fulfilmentmagazijn is heel wat anders dan bulkopslag. Andere processen, andere competenties van personeel en dan het liefst geautomatiseerd uitgevoerd. Dat vergt meer dan alleen investeren in een pand en magazijnstellingen.

Beter ten halve gekeerd…

De vraag die logistiek dienstverleners zich moeten stellen, is: wat voor bedrijf ben ik en wat is mijn waardepropositie? Voor groei van het bedrijf is mijn ervaring dat activiteiten die gelijk zijn en/of aansluiten bij de huidige activiteiten het meest succesvol zijn. De titel van deze blog verwijst daar ook naar. Dat wil niet zeggen dat diversificatie of uitbreiding met andere activiteiten per definitie gedoemd is te mislukken. Maar ondernemers moeten zich wel realiseren dat dit andere takken van sport betreft.

De slagingskans neemt toe als een nieuwe activiteit als aparte businessunit wordt georganiseerd. Maak gebruik van mensen die er al ervaring mee hebben en selecteer nieuwe medewerkers op competenties die bij de nieuwe werkzaamheden horen. Zorg voor goede managementinformatie zodat er snel bijgestuurd kan worden en resultaten snel beschikbaar zijn. Iets nieuws beginnen is namelijk niet per definitie succesvol, ondanks een goede voorbereiding. Ook hier is een oer-Hollands gezegde op zijn plaats: ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’! Want mocht het mis dreigen te gaan, keer dan als schoenmaker weer terug naar je leest.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 3 september 2015

Reageer via Rabobank Transport netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank