Huis als garnering bij Zweedse balletjes

Maarten Donkers

Maarten Donkers

Tijdens de StartupBootcamp in december 2016 werd het voor mij duidelijker dan ooit hoe ondernemen door digitalisering verandert. Overal in de wereld zijn start-ups bezig om bestaande businessmodellen te ontwrichten. Niet voor niets kreeg deze ontwikkeling een centrale plek in het onlangs gepubliceerde Rabo Vastgoedbericht. Denk bijvoorbeeld aan Funda, een van de eerste grote Nederlandse platforms waar vraag en aanbod digitaal bij elkaar komen. Hiermee was de makelaardij haar tijd begin dit decennium al ver vooruit. Maar de tijd staat niet stil.

Rol van makelaar verandert

Wereldwijd bestormen slimmeriken met ingenieuze nieuwe businessconcepten de financiële sector, automotive en retail. In bijna al die nieuwe concepten wordt de rol van traditionele intermediair gemarginaliseerd. Waarom zou de gang van zaken in de makelaardij dat tot in lengte van jaren hetzelfde blijven? Een makelaar is immers een ‘tussenpersoon in de handel’, oftewel een intermediair pur sang. Prof. dr. Dirk Brounen van Vastgoedlab gelooft dat de makelaar in de toekomst nog steeds bestaat, maar zijn rol verandert in een coach in huisvestingsplanning. Dat klinkt als een wenkend perspectief.

Out-of-the-box met IKEA

Bij de woorden van Brounen dacht ik meteen aan IKEA. Onlangs las ik op Retailnews.nl dat de Zweedse gigant zichzelf aanmoedigt out-of-the-box te denken. IKEA heeft enorm veel klantinzicht, een grote community trouwe ‘IKEA-familieleden’ én een bankvergunning. Hoe ‘out-of-the-box’ is het dan om ook bemiddeling bij de aan- en verkoop van een woning aan het pallet toe te voegen? Puur als een extra stukje service naar de klant. Via een digitaal ledenplatform, via de site of tijdens een lunch bij IKEA met Zweedse balletjes. ‘Köttbollar’ voor de fijnproevers. Je kunt het zomaar een keer nodig hebben voor een pubquiz, zoals ik afgelopen vrijdagavond.

Lees het artikel op Retailnews.nl

Hoe reageert u op een onverwachte nieuwkomer?

Natuurlijk is het IKEA-voorbeeld een metafoor. Maar ik daag u graag uit om na te denken over uw antwoord als een onverwachte nieuwkomer met daadkracht en schaalgrootte zich met uw business gaat bemoeien. Focus naast transactie ook op klantwaarde en –beleving. Ontwikkel bijvoorbeeld Funda door tot hét consumentenplatform voor huisvestingsvraagstukken. Een plek waar klanten hun ervaringen delen, inclusief reviews, handige tips en een directe doorverwijzing naar de lokale huisvestingscoach. Talrijke partijen staan te springen om met u samen te werken. Zorg dat u niet de verliezer, maar de spil in dat partnernetwerk bent.

Deze blog is eerder verschenen in NVM Magazine, mei 2017

Utrecht, 17 mei 2017

Contact

Rabobank