Een ondernemingsplan: goed plan!

Elk bedrijf begint met een goed plan. Dat kun je vastleggen op een bierviltje, maar wil je het als houvast blijven gebruiken, dan bevelen we een uitgebreidere versie aan. Zeker als je beseft dat bedrijven met een plan 30 procent sneller groeien.

"Ik ben gestart een simpel A4'tje met de grote lijnen", zegt Daan Weddephol van Peerby op Ikgastarten.nl. “Daarna heb ik er véél over gepraat met verschillende mensen en heb ik mijn plan steeds bijgesteld op basis van hun feedback en voortschrijdende inzichten. Stap voor stap ontstond zo mijn plan.” Weddepohl adviseert elke startende ondernemer om een businessplan organisch te laten groeien.

Wat is een ondernemingsplan?

In een ondernemingsplan beschrijf je je bedrijfsdoelen en benoem je welke activiteiten je gaat ondernemen om ze te realiseren. Dat helpt je om ambities concreet te maken, bedrijfsactiviteiten te overzien en resultaten te toetsen. Het is een krachtig instrument voor iedere ondernemer, zowel bij de start als daarna.

Met een ondernemingsplan ga je sterk van start. Het vooroordeel dat het schrijven van zo'n plan onnodig veel tijd en energie kost, is echt achterhaald. Want: jij stemt de vorm, inhoud en omvang af op jouw doelen.

“Wil je met je plan een bank of ‘private angel’ overtuigen om jouw idee te financieren, dan moet het de essentie van je bedrijf overbrengen. Dat kan op 1 A4 of in een uitgebreider plan. Iedere investeerder wil zien dat je weet waar je aan begint en snappen wat je gaat doen. Maar het allerbelangrijkste is dat je plan laat zien waarom jouw idee zo goed is. Vertel dus met wie je over je plannen hebt gesproken en toon aan dat er een markt voor jouw product of dienst is. Voor een goed plan zijn er altijd mogelijkheden.”

Waarom een ondernemingsplan?

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je om grip te krijgen op je nieuwe bedrijf en de uitdagingen die ermee samenhangen. Je deelt je plan op in hapklare brokken, het dwingt je na te denken over alle onderdelen. In de kern draait het om de volgende vragen:

  • Wat gaat je bedrijf doen?
  • Welke activiteiten ga je daarvoor ondernemen?
  • Wat heb je nodig om je bedrijfsdoelen te realiseren?

Als je het plan blijft gebruiken om aan je business te werken, stimuleert het bovendien de groei van je bedrijf. Prof. Andrew Burke (Cranfield School of Management) becijferde dat ondernemingen met een plan 30 procent sneller groeien.

Welke vorm past bij jou?

Vergelijk een praatplaatje met een plan waarmee je investeerders en financiers wilt overtuigen. Het eerste is beknopt en informeel, terwijl het tweede op en top verzorgd moet zijn, zowel qua inhoud als stijl. Als ondernemer bepaal je zelf hoe jouw businessplan eruitziet en wat erin staat, afgestemd op wie en wat je wilt bereiken.

Ondernemingsplannen zijn er in allerlei vormen. Kies een vorm die bij je past. Je kunt je plan altijd optimaliseren door nieuwe thema's toe te voegen, meer detail te geven of thema’s te schrappen. Pak je het zo aan, dan wordt je businessplan een dynamisch document dat gelijk op gaat met de ontwikkeling van je bedrijf.

Bierviltje

Een businessplan op een bierviltje is als start zo gek nog niet. Als het je lukt om jouw idee op een bierviltje of servet uiteen te zetten, is dat een prima startpunt om het met anderen te bespreken. Hoe kernachtiger, hoe beter.

One-pager

Een one-page ondernemingsplan is precies wat de naam zegt: de kern van je onderneming op één A4. De inhoud focust op de highlights:

  • Wat is je doel?
  • Hoe gaat je dat realiseren?
  • Wat is daarvoor nodig?

Het grote voordeel van een one-pager is dat je idee in één oogopslag is te overzien. Dat maakt het heel geschikt als discussiestuk. Bijvoorbeeld om voorwaarden inzichtelijk te maken en go/no-go-momenten te bepalen. Daarnaast kun je het gebruiken als eerste kennismaking met potentiële investeerders.

Start-up plan

Wil je een stap verder? Kies dan voor een start-up plan waarin je beknopt - bijvoorbeeld in bullets - de volgende onderdelen beschrijft:

  • Bedrijfsstrategie (het idee, het aanbod, bedrijfsdoelen, de markt)
  • Kernactiviteiten (bijv. productie, marketing, sales, distributie)
  • Middelen (bijv. fysieke, intellectuele en financiële middelen, menskracht)
  • Belangrijke mijlpalen en KPI's
  • Specifieke gegevens voor de start-up fase (opstartkosten, -activiteiten en -stappen)

Een start-up plan is een document zonder poespas. Je gebruikt het bijvoorbeeld in gesprekken met (potentiële) samenwerkingspartners en leveranciers om vertrouwen en interesse te wekken. Op hun beurt gebruiken zij het document om te bepalen of ze geloven in jouw bedrijf en of ze zich eraan willen verbinden.

Standaard ondernemingsplan

Een standaard ondernemingsplan heb je nodig als je op zoek gaat naar financiering. Zo'n plan heeft een vaste structuur. Vaste onderdelen zijn:

  • Gegevens over de ondernemer (persoonsgegevens en kwaliteiten)
  • Branche en bedrijf
  • De markt
  • Marketingplan
  • Financieel plan
  • Juridische zaken

Begin je plan met een samenvatting. Investeerders en financieel adviseurs hebben vaak weinig tijd, beperk de samenvatting dus tot de hoofdzaken en zorg voor een goede binnenkomer. Hoe interessanter je introductie, hoe groter de kans dat de lezer je hele plan leest en dat je een uitnodiging krijgt voor een gesprek.

Weet dat investeerders eerder investeren in mensen dan in ideeën. Voeg daarom informatie toe over sleutelfiguren in je team, of als je zelf de kar gaat trekken, over jezelf.

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een populaire vorm van het businessplan. Op 1 A4 (of groter) toon je in één keer je plannen. Het is een krachtig model om je business in kaart te brengen of uit te vinden. Het model is visueel, overzichtelijk en pragmatisch. Het dwingt je na te denken over negen cruciale bouwstenen van je bedrijf. Klant en klantwaarde staan hierbij centraal.

Lees meer over het Business Model Canvas

Gratis voorbeelden

Om je op weg te helpen, hebben we vier voorbeeldplannen en een invulmodel van het standaard ondernemingsplan voor je ontwikkeld. Handig!

Download het gratis invulmodel

Houd je plan levend

Voorkom dat je plan na de start uit beeld verdwijnt. Dat is niet alleen zonde van het werk, maar alleen een levend plan kan je helpen groeien. Gebruik het dus om je business op koers te houden of bij te sturen, bijvoorbeeld door je bedrijfsresultaten te toetsen aan de doelen die je voor ogen had. En houd het geregeld tegen het licht te houden in gesprekken met medewerkers, adviseurs of je boekhouder.

Succes!

Tips

  1. Bepaal het doel van je plan
  2. Focus op je lezers
  3. Kies een vorm die bij jou en je doel past
  4. Begin klein, bouw uit
  5. Houd je plan levend

Contact

Rabobank