Digitalisering zorgt bij Dopper voor gecontroleerde groei

Dagelijks zicht op je cashflow. Merijn Everaarts weet als geen ander hoe belangrijk dat is. Bijna ging zijn bedrijf Dopper kopje onder door te hoge uitgaven. Maar door te digitaliseren heeft hij de groei inmiddels beter onder controle.

Merijn Everaarts

Wie: Merijn Everaarts
Bedrijf: Dopper
Wat: Duurzame flesjes voor kraanwater
Sinds: 2009
Aantal medewerkers: 40

Haarlem, Rio de Janeiro, Berlijn, San Francisco, Toronto, Sydney, Tokio en Kaapstad. Het is 2009 en Merijn Everaarts markeert de steden met een rode cirkel op de wereldkaart die voor hem hangt. Hij is vastberaden. Dit worden de plaatsen waar hij Dopper naartoe gaat brengen, het duurzame alternatief voor de petfles waarmee hij zojuist de Nederlandse markt is opgegaan. Aan ambitie geen gebrek, maar een duidelijke strategie zit er nog niet achter.

Europa leert Dopper kennen

Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en is het bedrijf van Everaarts in alle facetten meer volwassen geworden. In management, digitalisering, financiering én in groeistrategie. “Internationalisering is altijd ons doel geweest. Nu hebben we ook de mensen en middelen om dat mogelijk te maken”, aldus Everaarts. Dopper, het milieuvriendelijke flesje voor kraanwater, is in Nederland al helemaal ingeburgerd. Ook de Belgen, Duitsers, Fransen, Denen, Zweden en Amerikanen maken er al gebruik van en nu wil het bedrijf daar ook de landen Spanje, Portugal en Italië aan toevoegen.

“Durf hoogopgeleide specialisten aan te nemen. Groeien lukt niet als je enkel mensen hebt met ‘goede bedoelingen’.”

De boekhouding in de cloud

Met de alsmaar groeiende belangstelling voor zijn product en de uitbreiding van het team (inmiddels zo’n 40 mensen), heeft Everaarts zijn bedrijf de afgelopen jaren flink moeten professionaliseren. Zaken als het bestellen van producten, contact met klanten en het bijhouden van de boekhouding gaan daardoor veel efficiënter dan voorheen. “Ik ben de administratie ooit begonnen in Excel. Later zijn we overgestapt naar een redelijk simpel boekhoudprogramma, maar inmiddels gebruiken we NetSuite. Dat is een online boekhoud-tool én een CRM-pakket ineen. We hebben daarmee grote stappen gemaakt.”

Kapstok van Dopper flessen

Bestelt iemand op de website één of meerdere Doppers? Dat hele proces gaat nu vol-automatisch. Van bekijken tot bestellen en afrekenen. Dat geldt voor zowel consumenten als retailers. “Eerder moesten we elke opdracht nog handmatig in het systeem verwerken. Nu vullen klanten alles zelf in en bereiken de gegevens automatisch de logistieke afdeling. De betaling komt ook meteen in de boekhouding terecht.”

Hogere omzet met zelfde aantal mensen

Hoeveel kosten Everaarts hiermee nu dagelijks bespaart? Dat is volgens hem moeilijk te zeggen. Wel benadrukt hij dat er met deze digitaliseringsslag meer rust in de organisatie is gekomen. “Eerder voerden we de orders nog zelf in en moesten we die vervolgens zelf controleren. Nu controleren we enkel nog het systeem. We kunnen dit hele proces binnenhuis houden en hoeven al die handelingen dus niet meer handmatig uit te voeren. Op de afdeling waar de zakelijke bestellingen binnenkomen werken drie mensen. Dat was vier jaar geleden ook al zo, alleen zijn we in omzet verdrievoudigd.”

“De meeste ondernemers hebben voor digitalisering niet zelf de juiste expertise in huis. Vind adviseurs die jou helpen.”

Bijkomend voordeel? Dopper is hiermee beter schaalbaar geworden. Als in één regio het aantal orders plotseling met 800 procent toeneemt, dan loopt het bestelproces in ieder geval niet vast. “Ons vorige CRM-pakket was niet internationaal te implementeren”, aldus Everaarts. “Deze online tool kunnen we over de hele wereld inzetten. Ook onze partners die voor ons een deel van de verkoop verzorgen kunnen er dus gebruik van maken.”

planten in Dopper fles

Dat Everaarts nu zo inzet op internationaliseren is geen toeval. Het is dé manier om zijn ultieme doel te bereiken: de petfles voor mineraalwater de wereld uit. “We willen niet per se groeien in omzet, maar in impact. Daarvoor moeten we Doppers verkopen. Die missie is wat ons drijft.” Dat lukt het bedrijf dan ook steeds beter. Ooit droomde Everaarts ervan om 200.000 duurzame flesjes te slijten. Het zijn er inmiddels 1,2 miljoen per jaar.