Sneller groeien door gebruik webshop, social media en reviews

Voor veel ondernemers is er online nog een wereld te winnen. Deze bedrijven halen het maximale rendement uit hun webshop, social media of reviews.

Na het lezen weet je:

  • Hoe drie bedrijven digitalisering gebruiken om snel te groeien.
  • Heb je inspiratie opgedaan om ook zelf met digitalisering aan de slag te gaan.
‘We zien precies hoe bezoekers op onze website scrollen’

Wie: Kevin van der Veer
Bedrijf: WoodWatch
Wat: Webwinkel met houten horloges
Sinds: 2013
Aantal medewerkers: 2 vast, 5 flex

Tip: Volg je websitebezoekers

Hun handgemaakte horloges zijn een hit. Daniël Salimian, Jeroen Westerbeek en Kevin van der Veer starte vijf jaar geleden met de verkoop en zagen de omzet van hun bedrijf het afgelopen jaar stijgen naar 700.000 euro.

WoodWatch behoorde daarmee in 2017 tot de tien snelst groeiende webwinkels van ons land. “We verkopen 95 procent van onze houten horloges via de webwinkel. Daarmee bereiken we niet alleen de Nederlandse consument, maar ook klanten in onder meer Duitsland en Frankrijk”, vertelt Van der Veer.

"We hebben de bouw en het onderhoud ervan inmiddels uitbesteed aan een gespecialiseerde partij. Dat kost meer geld dan een standaard oplossing. Maar de webwinkel is voor ons zó belangrijk dat we hierop niet willen bezuinigen."

Monitoren van je website-verkeer

Om de bezoekersstroom goed te kunnen volgen, zet het bedrijf Google Analytics in. Zo zien Van der Veer en zijn compagnons hoe bezoekers binnenkomen en op welke pagina ze afhaken. “Soms gebruiken we ook Hotjar. Dat is een handige tool waarmee je precies kunt zien hoe bezoekers van je website scrollen en hun muis over het scherm bewegen”, zegt Van der Veer. “Blijven veel bezoekers lang op één plek hangen en verlaten ze vervolgens de website, dan kan dat een aanwijzing zijn. De informatie op die plek is dan mogelijk niet goed.”

Zo blijven de ondernemers steeds op zoek naar nieuwe manieren om hun online shop te verbeteren. Dit heeft ertoe geleid dat klanten van WoodWatch bij hun bestelling weinig invulvelden voor hun kiezen krijgen. “Bezoekers ervaren dit als vervelend. Daarom hoeven onze klanten nauwelijks informatie achter te laten wanneer ze een horloge bestellen.”

‘Ruim 100 offerte-aanvragen in één week dankzij Facebook’

Wie: Lisa van den Heuvel
Bedrijf: Mijndeurvanstaal.nl
Wat: Stalen deuren en scheidingswanden
Sinds: 2017

Tip: Gebruik Facebook als marketing-kanaal

Haar bedrijf bestaat nog niet zo lang, maar de opdrachten stromen nu al binnen. Lisa van den Heuvel verkoopt deuren, scharnierdeuren en scheidingswanden. Bedoeld voor binnen en gemaakt van staal.

Mijndeurvanstaal.nl heet haar onderneming. Veel budget voor dure advertenties en campagnes heeft ze nog niet en daarom richt Van den Heuvel zich voor de verkoop vooral op social media. "Op Facebook had ik eerder al wel like, deel en winacties voorbij zien komen. Ik dacht: dat ga ik ook eens proberen. Ik maakte een mooie foto van een stalen deur die ik voor een klant had geleverd en postte die op Facebook. ‘Deel of like deze foto en maak kans op een stalen deur ter waarde van 2100 euro’, stond erbij. Nou, dat heb ik geweten."

Ruim 3000 volgers erbij

Haar bericht gaat viral en wordt in mum van tijd talloze keren gedeeld en geliket. Zeker wanneer Van den Heuvel ervoor kiest om een advertentie op Facebook te plaatsen. “Dat kostte me 8 euro. Vanaf dat moment kwamen er ineens allemaal reacties en likes van mensen die ik helemaal niet kende. Zo heb ik er op Facebook meer dan 3000 nieuwe volgers bij gekregen.”

De actie kost Van den Heuvel een nieuwe stalen deur. Toch is het die investering dik waard geweest, vindt ze. “Ik heb zo in één week tijd meer dan 100 offerte-aanvragen ontvangen. Dat was me zonder deze actie op social media nooit zo snel gelukt. In die periode heb ik bewust niks gedaan op Google en Marktplaats dus ik weet dat al die aanvragen aan deze ene actie gelinkt kunnen worden. Ik kan het ook dan ook iedereen aanraden die zijn omzet een boost wil geven.”

‘Geverifieerde reviews zorgen voor hoge ranking op Google’

Wie: Hendrik Noorderhaven
Bedrijf: EUclaim
Wat: Juridisch platform voor vergoedingen bij vluchtvertraging
Sinds: 2007

Tip: Zet reviews in

Een reis boeken, restaurant reserveren of een nieuwe fiets aanschaffen. Steeds meer Nederlanders checken voor hun aankoop eerst wat andere gebruikers over het product of de dienst zeggen. Bij EUclaim maken ze daar dan ook serieus werk van.

"Wanneer je als vliegtuigreiziger flinke vertraging oploopt, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Al het gedoe wat daarbij komt kijken, nemen wij uit handen”, vertelt de oprichter van EUclaim, Hendrik Noorderhaven. “En als we dan tot betaling kunnen overgaan, krijgen onze klanten na drie dagen een e-mail met de vraag om onze dienstverlening te beoordelen. Zo’n kwart doet dat ook daadwerkelijk."

Geverifieerde reviews

Volgens Noorderhaven hebben de reviews twee functies. Ze vertellen hem op de eerste plaats hoe klanten zijn diensten ervaren. Feedback gebruikt hij om verbeteringen door te voeren. “Daarnaast zijn ze ongelooflijk belangrijk voor je positie op Google.

Tot een paar jaar geleden verzamelden we de reviews zelf, maar tegenwoordig werken we samen met Trustpilot, een door Google erkende partij. Daardoor zijn onze reviews geverifieerd, dat betekent dat sjoemelen met reviews vrijwel onmogelijk wordt”, aldus Noorderhaven.

Ook zelf aan de slag met digitalisering?

Ook zelf aan de slag met digitalisering?

Bezoek dan een Rabo Werkplaats Digitalisering: 8 gratis bijeenkomsten door heel Nederland waar je concrete tips krijgt om direct met de digitalisering van je bedrijf aan de slag te gaan.