10 manieren om jouw bedrijf te innoveren

Ondernemersfouten: maak niet dezelfde uitglijders als je buurman

Innoveren: veel ondernemers krijgen er vooral energie van. “Maar wees door al dat enthousiasme niet blind voor de valkuilen die je onderweg tegenkomt”, vertelt Gea Vellinga, innovatiedeskundige en directeur van ‘Innovatiespotter’. Met een gedegen plan kun je deze fouten voorkomen.

Ondernemersfout 1: Te veel willen

Aangemoedigd door de verhalen van succesvolle bedrijven als Uber, Adyen en Swapfiets voelen ondernemers de druk om de lat voor zichzelf heel hoog te leggen. "Ze zetten alles op de lancering van een heel nieuw product of blijven maar experimenteren met een ander businessmodel”, vertelt Vellinga.

“Cool voor anderen misschien, maar niet reëel. Teveel in één keer willen doen is een valkuil die je vaak ziet gebeuren bij ondernemers die willen innoveren". Deze ondernemersfout is te voorkomen door bij het schrijven van je ondernemingsplan goed te onderzoeken wat haalbaar is.

Tip

Bedenk waar je met je onderneming naartoe wilt en zet dan kleine stapjes. Deze kun je vaak beter overzien en misschien wel uit eigen zak financieren. Benieuwd naar welke vormen van innovatie er zijn? Lees 'Van proces tot product: 10 soorten innovatie'.

Ondernemersfout 2: Alles in je eentje doen

Veel ondernemers zijn echte duizendpoten die van alles wel iets afweten. De verleiding is dan groot om je plannen helemaal in je eentje te willen uitvoeren. "Het is een beetje het uitvinderssyndroom", vertelt Vellinga. "Maar innoveren is niet iets waarbij je helemaal solo kunt opereren. Het proces vergt veel inspanning en vooral een goed team. Het is niet voor niets dat veel startups worden opgericht door twee of drie mensen. Je hebt al die kennis hard nodig."

Tip

Verzamel een groep specialisten om je heen op het gebied van technologie, marketing, netwerk en financiën. Je hebt al die kennis hard nodig bij het uitwerken van je idee. Is jouw organisatie ingericht om te innoveren? Doe de test.

Ondernemersfout 3: De concurrentie negeren

Weet jij eigenlijk wat de concurrentie aan het doen is? Misschien zijn ze wel bezig met een product dat veel verder ontwikkeld is dan die van jou. “Je terugtrekken en de concurrentie volledig negeren is daarom een gevaarlijke strategie”.

"Zo organiseerden we ooit een matchmaking-bijeenkomst met dertig bedrijven uit de regio Groningen, die actief zijn met health en IT”, gaat Vellinga verder. “Een aantal van de bedrijven wist niet eens van elkaars bestaan. Als je niet weet wie de concurrenten zijn en wat zij doen, dan kun je blind raken voor ontwikkelingen in de markt." Daarom is een concurrentieanalyse een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan.

Tip

Zoek naar bedrijven die iets vergelijkbaars doen. Welk businessmodel hebben zij? Hanteren ze een ander soort dienstverlening? Wie zijn hun klanten? Die informatie kan helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen. Bekijk ook de aanpak van 40 innovatieve ondernemers.

Ondernemersfout 4: Zelf invullen wat jouw klant wil

Sommige bedrijven bedenken iets op de tekentafel en vergeten vervolgens aan klanten te vragen wat zij ervan vinden. In de wereld van innovatie geldt dit als een grote ondernemersfout.

"Die bedrijven hebben geen flauw idee hoe de markt tegen hun idee aankijkt. En belangrijker nog: of er mensen zijn die hiervoor willen betalen”, zegt Veilinga. “Klanten zijn meestal best bereid om in al in vroegtijdig stadium mee te denken en hun mening te geven."

Tip

Vraag al bij het schrijven van je eerste plannen om de mening van anderen. "Vraag meteen om feedback van mensen die jij tot je (potentiële) klanten rekent. Ziet jouw doelgroep hetzelfde voordeel en is er bereidheid om voor deze oplossing te betalen? Met deze inzichten weet je of je bij moet sturen."

Ondernemersfout 5: Onzichtbare blokkades

Stel, je hebt een digitale tool ontwikkeld waarmee bedrijven veel sneller en efficiënter hun HR-werkzaamheden organiseren. Maar wat blijkt? Grote bedrijven haken af, omdat HR-afdelingen jouw oplossing vooral als een bedreiging zien voor hun eigen baan.

"Dit is een typisch voorbeeld van een onzichtbare blokkade", zegt Vellinga. "Je denkt dat je goed zit en klanten blijken ook daadwerkelijk geïnteresseerd, maar te vaak ketst de deal dan toch af. Je moet er dus rekening mee houden dat er medewerkers zijn van klanten die jouw innovatie als potentieel bedreigend ervaren."

Tip

Probeer deze blokkades inzichtelijk te maken in gesprekken met je potentiële klant.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Gea Vellinga

Gea Vellinga is innovatiedeskundige en directeur van Innovatiespotter. Dat spoort bedrijven op die actief zijn op het terrein van innovatie-, technologie- en duurzaamheid. Daarvoor worden dagelijks gegevens verzameld van de 1,8 miljoen Nederlandse bedrijven en met hulp van big data en machine learning geanalyseerd.