Biopack: Producten in papieren bakjes

Producten in papieren bakjes

Het kostte de oprichters van Biopack Packaging bloed, zweet en tranen om hun fabriek startklaar te maken. Nu is het zover.

Benieuwd hoe 40 andere ondernemers vernieuwen?

Bekijk alle filmpjes

Wereldwijd groeit het besef

Wereldwijd groeit het besef dat er iets gedaan moet worden aan de plastic afvalberg. Toch liggen de supermarkten nog altijd vol met dit materiaal. In het Noord-Groningse Appingedam pionieren ze met een oplossing voor dit mondiale probleem. Daar staat sinds kort een fabriek die op grote schaal een serieus en betaalbaar alternatief voor plastic verpakkingen kan leveren.

Gerecycled nieuw karton

Biopack Packaging heet het bedrijf. En Jacob Kielman, in het verleden nog commercieel directeur bij GasTerra, is samen met Didier Stoppels één van de oprichters. “We maken ons verpakkingsmateriaal van gerecycled nieuw karton. In ons vakgebied heet dat NCC, New Corrugated Carton”, vertelt Kielman. "Onze klanten komen uit de groente- en fruitsector en de markt voor bloemen en planten. We maken nu bakjes voor aardbeien en ander zacht fruit, maar ook bloempotten en bloempottentrays van NCC."

Aanvankelijk mikte Biopack Packaging op de voedselindustrie. In die markt kreeg het bedrijf echter geen voet aan de grond. "Het is een markt met strenge wetgeving. Terecht uiteraard, maar dat maakte het proces om daar binnen te komen wel heel tijdrovend en dus duur. Daarom kozen we voor andere markten en die strategie gaat zich nu uitbetalen."

Waterproof maken

Investeerders aan boord krijgen, de financiering rondmaken, de machines aanpassen en de producten verder verfijnen. Kielman zag de afgelopen jaren heel wat strubbelingen op zijn pad langskomen.

“Onze laatste grote uitdaging in de productontwikkeling was het vinden van de juiste grondstoffen. Want met enkel NCC ben je er natuurlijk nog niet. We hebben hulpstoffen nodig om de verpakking waterproof te krijgen. Dat is een kwestie geweest van veel experimenteren.”

Als het even tegenzit

De ontwikkeling van zo’n nieuwe technologie gaat met vallen en opstaan, weet Kielman inmiddels. “Ik vergelijk zo’n traject ook wel met een voetbalwedstrijd. Je incasseert een tegendoelpunt en dan kunnen de koppies gaan hangen. Gaat dit wel goed komen, vraag je je dan af. Maar het moet goedkomen. Besef dat het erbij hoort en geef niet meteen op.”

Kielman adviseert ondernemers die aan het innoveren zijn hun problemen niet voor zichzelf te houden. "Zorg voor een klankbord, iemand die goed ingevoerd is in de branche waarin je begint. Alleen al door je probleem te delen met een ander, brengt je jezelf dichter bij de oplossing. Daarnaast is het belangrijk om alle stakeholders goed te blijven informeren. Deel niet alleen de successen, maar ook de tegenvallers."

"Alleen al door je probleem te delen met een ander, breng je jezelf dichter bij de oplossing."

Bedrijf heeft veel geld nodig

Verpakkingen maken is een kapitaalintensieve business. Voordat je 1 euro omzet kunt maken, zijn er miljoenen euro’s aan investeringen vooraf gegaan. “Als je een bloempot gaat leveren voor tuinbouwers, dan willen die klanten meerdere maten en vormen hebben. Voor één mal betaal je bijna een ton. Dan hebben we ook nog twee machines in onze bedrijfshal die ieder zo’n 7,5 ton kosten.”

Tien particuliere investeerders, een subsidie van het Groninger Economisch Investeringsfonds en twee bancaire leningen van de Rabobank. Daarmee kon het bedrijf de afgelopen jaren met de ontwikkeling van het product aan de slag. De eerste orders zijn inmiddels binnen. De fabriek heeft een opdracht binnen voor de productie van 12 miljoen aardbeienbakjes, een kwart van wat het aankan. Er lopen nu voldoende offertetrajecten om de fabriek binnenkort op volle capaciteit te laten draaien.

Lees ook: Innovatie financieren: ken jij deze 10 opties?

Didier Stoppels

3 tips van Didier Stoppels

  1. Ga je innoveren, houd dan rekening met de factor Pi. Je krijgt waarschijnlijk met drie keer zoveel geld, tijd nodig en problemen te maken. 
  2. Zorg dat je aandeelhouders, de bank, crediteuren en de medewerkers steeds goed geïnformeerd blijven. Deel niet alleen de successen, maar ook de tegenvallers. 
  3. Zorg voor een klankbord, iemand die goed ingevoerd is in de branche waarin je begint. Alleen al door je probleem te delen met een ander, breng je jezelf dichter bij de oplossing.

Werkgelegenheid een impuls

“Afgelopen week zat ik met een mogelijke klant aan tafel. Die vroeg onder meer naar onze inkoopstrategie van de grondstoffen. Onze strategie is dat wij elk probleem dat we als eerste tegenkomen als eerste oplossen. Dat is de fase waarin we nu nog zitten”, aldus Kielman.

Maar dat gaat volgens hem snel veranderen. De komende twee tot drie jaar wil het bedrijf de productiecapaciteit in Appingedam fors uitbreiden, met zeven machines maar liefst. Aan interesse in ieder geval geen gebrek. Volgens Kielman zijn er de afgelopen maanden al flink wat offertes de deur uit gegaan. "We hebben het dan meteen over enorme productie-aantallen, van tientallen miljoenen stuks."

Kielman is inmiddels 67 jaar en mag dus eigenlijk met pensioen. Maar waar sommige van zijn generatiegenoten liever op zonvakantie gaan, doet hij er alles aan om van dit bedrijf een succes te maken. "Wat mij persoonlijk drijft is de werkgelegenheid in deze regio. Als wij over vijf jaar kunnen vaststellen dat hier een bedrijf staat dat werk biedt aan veertig tot vijftig mensen, dan ben ik in mijn missie geslaagd.”