6 redenen om te groeien met je bedrijf

Zoals veel ondernemers denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Je bedrijf op een gezonde manier laten groeien. Blijven vernieuwen. Met kleine stapjes tegelijk. Maar veel bedrijven slagen er op dit moment niet in om te groeien. Ondernemen is net als fietsen. Wie stilstaat valt om.

Na het lezen weet je:

  • 6 mogelijke redenen voor groei.
  • Waarom groei belangrijk is voor je bedrijf.

1. Meer bestaansrecht

Groeien betekent overleven, ook al doe je het met kleine stapjes tegelijk. Zeker in een markt die continu beweegt is het belangrijk om mee te gaan. Om te blijven streven naar groei. Jouw concurrenten zitten ook niet in een hoekje verscholen. Ook zij blijven hun producten vernieuwen. Als jij niet meebeweegt, komt het moment waarop je niet meer kan leveren wat de markt verlangt steeds dichterbij. Het gevolg? Klanten stappen over en je omzet daalt. Blijven trappen dus, blijven vernieuwen. Anders val je om.

2. Meer cash

Als ondernemer worden je ambities vast wel eens geremd door een gebrek aan geld. Je hebt 101 wensen en ideeën. Herkenbaar? Veel daarvan kun je nu niet uitvoeren omdat het je simpelweg ontbreekt aan voldoende cash.

Een nieuwe bus, de huur van een loods of een handig softwarepakket om klanten beter te bedienen; het kost allemaal geld. En wie groeit krijgt meer financiële mogelijkheden. Zo kun je jouw ambities bekostigen en met een aantal ideeën aan de slag die al een poosje op de plank lagen. Bovendien ben je op deze manier beter bestand tegen een stootje.

3. Meer naam, meer klanten

Veel mensen doen het liefst zaken met bedrijven van enige omvang. Dat heeft vooral te maken met vertrouwen. Als een bedrijf namelijk wat groter is, dan hebben ze sneller het gevoel dat hun verwachtingen zullen worden waargemaakt. ‘Ik ben niet de enige die hier spullen koopt’, is dan het idee. ‘Dit is geen eendagsvlieg en het zal dus wel goed zijn.’ Door je bedrijfsnaam op de kaart te zetten trek je een nieuwe groep klanten aan die anders was weggebleven.

Vrouw met laptop op werkvloer

4. Meer rust

Je neemt de telefoon op, zorgt voor het binnenhalen van opdrachten en bent in veel gevallen ook de projectmanager. Als kleine ondernemer leunt het bedrijf grotendeels op je eigen schouders. Een weekje op vakantie? Het zit er vaak niet in. Met veel pijn en moeite kun je misschien een dagje weg en dan nog ligt de telefoon altijd binnen handbereik, voor het geval je toch nog even nodig bent.

Maar wordt je bedrijf steeds groter, dan zul je merken dat er geen man overboord is wanneer je er een keer niet bent. Iedereen weet wat hij moet doen en het kantoor is gewoon bereikbaar. Mailtjes die om een snelle reactie vragen blijven niet liggen tot overmorgen. Het bedrijf is met andere woorden minder afhankelijk van jou. En dat is een fijne gedachte.

5. Meer complete ondernemer

Door te groeien met je bedrijf word je een meer complete ondernemer. Ga maar na, je krijgt waarschijnlijk te maken met zaken die eerder nog niet of in veel mindere mate speelden. Denk aan personeel, marketing, sales en – heel belangrijk – leiderschap. Als kapitein van het schip is het jouw taak om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord zo goed mogelijk presteert. Al die zaken die spelen in een groeiend bedrijf doen een beroep op je vaardigheden als ondernemer. Daardoor blijf je je continu ontwikkelen.

6. Beter verkoopbaar

Je wilt er misschien nu nog niet aan denken, maar er komt een moment waarop je je bedrijf wilt verkopen. Gewoon, omdat je iets anders wilt doen. Of je nadert de leeftijd waarop het tijd wordt om te gaan afbouwen.

Heb je je wel eens afgevraagd wat er van je onderneming overblijft als jij er geen onderdeel meer van uitmaakt? Niet veel, is het antwoord dat voor veel ondernemers geldt. Dat kun je tegengaan door te groeien naar een stevigere organisatie. Eén die ook zonder jouw aanwezigheid een basis heeft om door te gaan. Daardoor is je bedrijf in de toekomst beter verkoopbaar. En een groter bedrijf levert je sowieso meer geld op.