Hollandse fusten 'Made in America'

Lightweight Containers introduceerde in de Verenigde Staten niet alleen een milieuvriendelijker alternatief voor stalen fusten, maar ook een geheel nieuwe smaakbeleving voor de Amerikanen. Onlangs opende het familiebedrijf uit Den Helder een fabriek in Chicago. "De Amerikaanse markt is erg fascinerend."

Jan Veenendaal staat samen met zijn dochter Anita en zijn zoon Jan-Dirk aan het hoofd van Lightweight Containers. Het bedrijf ontwikkelde zo’n twintig jaar geleden het innovatieve KeyKeg-systeem: een lichtgewicht fust voor de drankenindustrie. Het fust is voor eenmalig gebruik en kan daarna geheel worden gerecycled. In het fust zit een luchtdichte zak waarin de vloeistof worden bewaard. De KeyKeg is geschikt voor uiteenlopende vloeistoffen, zoals wijn, bier, sappen, cider en sauzen.

"De KeyKeg vormt een ideaal alternatief voor stalen fusten en glazen flessen", zegt Anita Veenendaal. "Eén fust van dertig liter vervangt ongeveer veertig glazen flessen van 0,75 liter. De KeyKeg zorgt daarmee voor een enorme CO2-besparing én besparing op vrachtkosten. Doordat het eigen gewicht van onze verpakking laag is, kan er een grotere hoeveelheid vloeistoffen in een container. Logistiek gezien heeft dat natuurlijk veel voordelen."

Made in America

Lightweight Containers verkoopt de KeyKeg rechtstreeks aan klanten in 52 landen. "Via ons distributiekanaal bereiken we zelfs veel meer landen", zegt CEO Jan Veenendaal trots. Naast het eigen hoofdkantoor met fabriek in Den Helder heeft het bedrijf een fabriek bij Hamburg. In de zomer van 2016 opent het een tweede fabriek in Duitsland, in Gross Breitenbach. Lightweight Containers is ook erg actief in de VS. Het heeft saleskantoren in Chicago, Virginia Beach en Denver. Recentelijk opende het bedrijf een productiefaciliteit in Chicago.

"Amerikanen zijn erg chauvinistisch", zegt Jan Veenendaal over die stap. "Men noemt het in de VS al export wanneer men goederen overbrengt van de ene staat naar de andere." Dat het bedrijf zelf in de VS produceert, is volgens hem niet meer dan logisch. "Producten hebben bij consumenten in de VS nou eenmaal een streepje voor als er 'Made in America' op staat. Door onze aanwezigheid in de VS besparen we enorm op de transportkosten vanuit Europa. Daarnaast biedt de VS ons meer kansen. De afstanden zijn hier erg groot, waardoor de toegevoegde waarde van ons eenmalige fust groter is."

Lightweight Containers koos voor Chicago in de staat Illinois omdat die stad in de VS een logistiek centrum vormt. "Het ligt erg centraal en er zijn goede verbindingsroutes naar bijvoorbeeld Canada", legt Anita Veenendaal uit.

Bier zoals de brouwmeester het bedoeld heeft

Lightweight Containers heeft met de KeyKeg een geheel nieuwe smaakbeleving in de VS geïntroduceerd, stelt Anita Veenendaal. "Bij stalen fusten is de levensduur van bijvoorbeeld bier maximaal een week. In onze verpakking blijft bier daarentegen vele weken goed. Door de speciale binnenzak komt de vloeistof namelijk niet in contact met de drijfgassen. Omdat het in de VS heel normaal is dat een bar wel 26 speciaalbieren op tap heeft, is de kwaliteit van het bier vaak lager dan bij ons in Europa. Dat bier wordt namelijk niet altijd binnen een week opgedronken. Wanneer een Amerikaan bier uit onze fusten drinkt, krijgt hij dezelfde smaakbeleving als wij in Europa gewend zijn. Het bier smaakt dus zoals de brouwmeester het bedoeld heeft. Dat heeft de markt daar echt op z’n kop gezet."

In de VS worden nieuwe ideeën sneller overgenomen, zegt ze. "In Europa wil men eerst iets testen, rapporten opmaken en berekeningen maken voordat iets echt succesvol is op de markt. Het heeft ons echt verbaasd hoe snel het gerucht zich in de VS heeft verspreid dat ons product zorgt voor een betere smaakbeleving en nieuwe zakelijke kansen. Wat dat betreft is de Amerikaanse markt erg fascinerend."

Helemaal dichtgetimmerd

Bij Lightweight Containers verwonderen ze zich er zo nu en dan over hoe bepaalde zaken geregeld zijn in de VS. Jan Veenendaal vindt het vestigingsklimaat bijvoorbeeld erg juridisch ingesteld. "Je kunt er eigenlijk niets doen zonder een advocaat. Zeker op de business-to-businessmarkt moeten alle onderlinge afspraken helemaal dichtgetimmerd zijn."

"Waar we ook van opkijken, is dat elk bedrijf in de VS vraagt om krediet", vertelt Anita Veenendaal. "Dat zijn wij in Nederland natuurlijk helemaal niet gewend. In de VS werkt men ook nog met cheques."

Onderdompelen in Nederland

Het valt Jan Veenendaal op dat Amerikanen individualistischer ingesteld zijn dan Europeanen. "Wij zijn meer groeps- en resultaatgericht. Daar kunnen onze Amerikaanse medewerkers maar moeilijk aan wennen. Wij proberen dat een klein beetje te veranderen door hen tweemaal per jaar naar Nederland te halen en hen onder te dompelen in onze kernwaarden, bij te scholen en met Nederlandse collega’s te laten optrekken."

Internationaal leasen

De eigenaren van Lightweight Containers krijgen bij hun overzeese activiteiten ondersteuning van de Rabobank. "De eigen kantoren van de Rabobank in de VS vormen voor ons echt een meerwaarde. De medewerkers hebben enorm veel kennis van zakendoen in de VS. Ze voorzien ons van goede tips en tricks. Bovendien hebben we door de combinatie met Rabobankdochter DLL internationaal kunnen leasen. Zo heeft de Rabobank Groep onze productielijn in Chicago gefinancierd."

Hulp bij zakendoen in en met de Verenigde Staten

Wilt u zich vestigen in of uitbreiden naar de Verenigde Staten en kunt u hulp gebruiken? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.

Maak een afspraak

Contact

Rabobank