Oil & Vinegar: culinaire winkels in vijftien staten

De Nederlandse franchiseformule Oil & Vinegar telt inmiddels 23 winkels in de Verenigde Staten. CFO Wiet Heerkens Thijssen roemt het ondernemerschap en ziet flinke verschillen tussen de staten waar het bedrijf vertegenwoordigd is. "In South Carolina wil men snel weten tot welk kerkgenootschap je behoort."

De culinaire winkelketen telt honderd winkels verspreid over twaalf landen. Het bedrijf kon in Nederland niet verder groeien, in het buitenland wel. Oil & Vinegar werkt in het buitenland met een franchiseformule, maar heeft ook enkele eigen winkels op toplocaties. "We zijn vooral actief in Europese landen, maar ook daarbuiten in Canada, Brazilië, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Wij kennen de internationale retailmarkt dus vrij goed", meent Heerkens Thijssen.

Alles uitvergroot

De huidige directie nam Oil & Vinegar in 2007 over. In de VS telde het bedrijf toen vijf winkels. "Inmiddels zijn dat er al 23", vertelt Heerkens Thijssen. "Op een paar na zijn het allemaal franchiseondernemingen. In totaal zitten we in vijftien staten."

Voordat hij CFO werd van de onderneming, had hij naar eigen zeggen nog geen ervaring met zakendoen in de VS. Hoe kijkt hij terug op de afgelopen tien jaar? "Het cliché dat alles in de VS wordt uitvergroot, klopt ook binnen de retail", zegt Heerkens Thijssen. "Zo zie je vaak dat bij een economisch dipje in de VS direct veel meer mensen ontslagen worden dan in Europa. Dat leidt vervolgens tot enorme fluctuaties in de winkelomzet, soms wel van tientallen procenten. In Nederland daalt de omzet in dezelfde crisisperiode met bijvoorbeeld slechts 2 tot 3 procent. Tegelijkertijd zie je dat onze franchisenemers in de VS hieraan gewend zijn. Ze schrikken er niet van. Zodra de economie zich herstelt, zie je ook de omzet snel weer stijgen."

Bijdrage aan de lokale samenleving

Een ander verschil is de enorme ondernemingsgeest die Heerkens Thijssen ziet bij franchisenemers in de VS. "Het zijn zeer actieve ondernemers. Dat zit natuurlijk ook een beetje ingebakken in de cultuur. Wij kunnen wel iets leren van hun aanpak. Ze experimenteren bijvoorbeeld veel met gezamenlijke initiatieven in de shopping mall, zoals proeverijen en masterchef-verkiezingen, of ze maken lokale televisieprogramma’s. Verder hebben ze een actieve en positieve instelling. Bij tegenslag zitten ze niet snel bij de pakken neer. Naast het ondernemen vindt men ook het leveren van een actieve bijdrage aan de lokale samenleving erg belangrijk."

Welk kerkgenootschap?

Hoewel ondernemers in de VS volgens Heerkens Thijssen veel overeenkomsten hebben, verschilt het zakendoen wel per staat waar Oil & Vinegar aanwezig is. "South Carolina bijvoorbeeld, is – met name in het westelijke deel – een zeer conservatieve staat. Wij hebben er een franchiseonderneming in Greenville. Het is een agrarisch gebied, ietwat armoedig en de mensen hebben minder te besteden vergeleken met andere delen van het land. In South Carolina is ongeveer 70% van de bevolking blank en 30% zwart. Er is sprake van stevige segregatie en verzuiling."

"Opvallend is vooral dat mensen er zeer kerkelijk zijn. Nadat ze je vragen naar je naam, wil men weten tot welk kerkgenootschap je behoort. Onze franchisenemers in Greenville komen zelf niet uit de omgeving en kunnen daarom vaak antwoorden dat ze zich nog niet hebben aangesloten bij een plaatselijke kerk. Maar het is wel een factor waarmee ze rekening moeten houden."

Op naar honderd vestigingen

Voor Oil & Vinegar maken deze regionale verschillen volgens Heerkens Thijssen niet veel uit. "Wij richten ons op een identieke merkbeleving en positionering over het gehele land. Het zijn vooral de lokale relaties van de franchisenemers waaraan je de verschillen in de VS kunt afmeten."

In de toekomst verwacht Heerkens Thijssen meer winkels in de VS te openen. "Gezien het bevolkingsaantal van het land, denken we dat er ruimte is voor minimaal honderd vestigingen ."

Financiering van de eigen winkels

Voor die uitbreiding kan het bedrijf terugvallen op de Rabobank, zegt de CFO. "De Rabobank is voor ons een belangrijke partij bij het zakendoen in Amerika. Sinds afgelopen jaar hebben we er ook een paar winkels die we zelf exploiteren. Toen we het daarover hadden met onze Nederlandse accountmanager, stond onze lokale Rabobank tot onze verrassing open voor de financiering. Voor de meeste banken is financiering van activa in het buitenland een no-go." 

"Door de bredere dekking van ons internationale bedrijf, betalen we nu minder rente dan we lokaal in Amerika zouden betalen. Om nog maar te zwijgen van de bureaucratische procedure die ons Amerikaanse dochterbedrijf met een buitenlandse moeder zou moeten doorlopen om in de VS een lening te krijgen. Sinds september 2015 is onze eerste dollarlening bij Rabobank een feit. Dat geeft ook houvast bij de verdere uitbreidingsplannen."

Hulp bij zakendoen in en met de Verenigde Staten

Wilt u uw bedrijf vestigen in of uitbreiden naar de Verenigde Staten en kunt u hulp gebruiken? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.

Maak een afspraak

Contact

Rabobank