Usabilla verovert VS vanuit Big Apple

Voor een ambitieus en snelgroeiend softwarebedrijf ligt een overstap naar Silicon Valley wellicht voor de hand. Maar Usabilla koos doelbewust voor een kantoor in New York. Mede-eigenaar Roel Jansen: "Dat is onder andere gunstiger vanwege het tijdsverschil met Amsterdam."

Het Amsterdamse bedrijf Usabilla ontwikkelt en verkoopt software waarmee bedrijven beter naar hun klanten kunnen luisteren op de digitale kanalen. "Dat wordt ook wel voice of customer solutions genoemd", aldus Roel Jansen, oprichter en mede-eigenaar van Usabilla. "Onze onderzoekstool maakt het voor ondernemingen mogelijk feedback te krijgen op hun websites, e-mails en apps."

Sinds Usabilla zich drie jaar geleden richtte op voice of customer solutions maakte het bedrijf een flinke groei door. Het aantal medewerkers nam toe van vijf in 2013 tot vijftig in 2016, zegt Roel Jansen. "Een logische stap om nog verder te kunnen groeien, was het openen van een marketing- en saleskantoor in de VS. De markt is er groter en meer homogeen dan in Europa. In Europa heb je voor elk land een aparte salesmanager nodig. De Franse markt moet je bijvoorbeeld heel anders benaderen dan de Duitse. Dat is in de VS niet het geval. Bovendien is de bereidheid om te betalen voor software in de VS groter dan in Europa."

Bedrijfsruimte op Manhattan

Eind 2015 waagde Jansen na enige tijd wikken en wegen de stap: met een collega toog hij naar New York om een marketing- en saleskantoor op te bouwen. "We huren een bedrijfsruimte op Manhattan en zijn nu bezig met het inwerken van medewerkers", vertelt hij. "Veel mensen reageren verbaasd dat we niet hebben gekozen voor Silicon Valley bij San Francisco. Daar zitten immers de meeste softwarebedrijven. Maar onze klanten zijn grote bedrijven en consumentenmerken. Die zitten niet per se in Silicon Valley. We zijn ook niet op zoek naar programmeurs: dat werk willen we vanuit Amsterdam blijven doen. Wel willen we goede marketing- en salesmedewerkers. Die zijn in New York makkelijker te vinden. En New York is gunstiger voor ons vanwege het tijdsverschil met Amsterdam - in tegenstelling tot San Francisco zit er een overlap in met de Europese tijd.  Dat maakt communicatie en samenwerking met de collega’s in Amsterdam makkelijker."

Hire fast, fire faster

Roel Jansen was voor zijn verhuizing nooit in New York geweest. "Het is echt een geweldige stad. Ik doe hier als een echte Hollander alles op de fiets. Voor de overstap hebben we met andere bedrijven informatie uitgewisseld. Zo wisten we bijvoorbeeld dat het aanvragen van een visum veel tijd in beslag neemt. Ook waren we vooraf gewaarschuwd dat je als nieuw bedrijf genoeg investeringsgeld moet meenemen, omdat het hier allemaal een stuk duurder is dan in Europa. Van salarissen tot het huren van bedrijfsruimte."

Roel Jansen heeft ook gemerkt dat arbeidscontracten in de VS anders in elkaar zitten dan hij gewend is. "Hire fast, fire faster zeggen ze wel eens hier. Niet dat Usabilla zo in elkaar steekt. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Niet alleen werkgevers kunnen medewerkers zonder opgaaf van reden ontslaan, mensen kunnen ook makkelijk hun baan opzeggen."

Bank als facilitator

Op het gebied van wet- en regelgeving zijn dus veel zaken anders in de VS. Daarom heeft Usabilla een eigen accountant en een van oorsprong Nederlandse advocaat in de arm genomen. "Zij weten uitstekend wat er allemaal komt kijken bij een overstap naar de VS. De Rabobank heeft ons geholpen met het opbouwen van ons netwerk in New York en bracht ons in contact met deze advocaat. De bank kende ook degene die nu onze corporate secretary is. Ik vind het erg prettig dat de Rabobank naast financiële ondersteuning, zoals het openen van een Amerikaanse bankrekening, ook een facilitator is om in contact te komen met de juiste mensen. Zo kun je er ook sneller vanuit gaan dat je deze mensen kunt vertrouwen."

Ambitieuze groeiplannen

Voordat Usabilla de stap naar New York waagde, had het bedrijf al enkele Amerikaanse klanten in de boeken. Die gebruiken Roel Jansen en zijn collega’s als referentie om nieuwe deals in de VS te sluiten. "Daarnaast zijn we veel aanwezig op congressen en events, met een stand en presentaties. Het is leuk om te zien dat die events een stuk interactiever zijn dan in Europa. Een Amerikaan wil alles uit z’n bezoek halen en stapt dus snel op je af voor een gesprek of presentatie. Dat is natuurlijk heel bijzonder. Maar waar ik de eerste periode dacht dat iedereen zaken met ons wil doen, merkte ik al snel dat zo’n enthousiast gesprek niet direct tot een deal hoeft te leiden. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je voor het eerst voet aan de grond zet in de VS."

De zaken gaan desondanks goed en Usabilla heeft dan ook ambitieuze groeiplannen in New York. Het doel is om eind 2016 zestien tot zeventien medewerkers te hebben in de VS, aldus Roel Jansen. "Daarnaast willen we met ons Amerikaanse marketing- en saleskantoor op hetzelfde omzetniveau zitten als ons kantoor in Amsterdam. Dat wordt hard werken, maar we hebben er alle vertrouwen in dat het gaat lukken."

Hulp bij zakendoen in en met de Verenigde Staten

Heeft u hulp nodig bij vestigen in of uitbreiden naar de Verenigde Staten? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.

Maak een afspraak

Contact

Rabobank