Zo pakt u uw internationale marketing aan

Vijf tips voor een sterke internationale entreestrategie

Wilt u uw product in het buitenland op de markt brengen? Dan is een goede voorbereiding essentieel, want bij internationale marketing komt heel wat kijken. Deze vijf tips helpen u de juiste klanten in het buitenland te bereiken en uw kans op internationaal succes te vergroten.

1. Bepaal uw afzetmarkt

Richt u zich op het hele land of op een specifiek deel ervan? Een belangrijke vraag, omdat regionale verschillen groot kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Verenigde Staten. Als u daar fietsen op de markt wilt brengen, dan is de kans op succes groter in een stad die al een fietscultuur heeft, zoals New York of Washington. Een fietswinkel beginnen in San Francisco, waar het heuvel op heuvel af is, ligt minder voor de hand.

Vraag u ook af of uw product seizoensgebonden is. Wilt u zwemkleding of zomerkleding verkopen? In Florida gaan die het hele jaar door als warme broodjes over de toonbank. Maar dat gaat niet op voor noordoostelijke staten als Maine of New York. Met hun natte herfst en koude winters, raakt u uw product hier in die periode aan de straatstenen niet kwijt. Het heeft dan ook weinig zin om in die maanden volop aan marketing te doen.

2. Verdiep u in de cultuur

Geen land is hetzelfde. En dus is het slim u te verdiepen in de lokale gebruiken en leefgewoonten. Doet u bijvoorbeeld zaken met Dubai? Bedenk dan dat er grote verschillen zijn tussen de posities van mannen en vrouwen. Vrouwen beslissen vaak over de aanschaf van huishoudelijke artikelen. Maar verkoopt u luxe goederen? Dan kunt u zich beter op de man richten. Zorg er dus voor dat uw internationale marketingplan past bij de cultuur van het land.

Op Rabo Wereldwijd vindt u informatie over buitenlandse markten en culturen van meer dan 120 landen. Ook ziet u er hoe een bepaalde cultuur verschilt van de Nederlandse. En krijgt u concrete tips voor de omgang met uw (potentiële) buitenlandse klant.

Selecteer een land op Rabo Wereldwijd

3. Bouw een netwerk op

In Nederland én in het buitenland. Het ministerie van Buitenlandse Zaken organiseert elk jaar handelsmissies. Een mooie gelegenheid om een land beter te leren kennen. Ook kunt u zo contacten leggen met lokale overheden en potentiele zakenrelaties en klanten. Er zijn subsidies om u tegemoet te komen in de reiskosten, zoals de SIB-regeling. Wilt u weten welke reizen er dit jaar op het programma staan? De RVO heeft een overzicht met alle geplande handelsmissies. En ook een groot buitenlandnetwerk waarvan u gebruik kunt maken.

Meer lezen over samenwerkingspartners in het buitenland

4. Onderzoek het lokale mediagebruik

Televisie, social media, kranten, vakbladen en radio. Het zijn veelgebruikte kanalen om potentiele klanten te bereiken. Maar in welke mate maakt uw doelgroep er gebruik van in uw afzetland? Onderzoek hoe u het beste met uw doelgroep kunt communiceren. Welke invloed hebben bloggers bijvoorbeeld? En wat is de invloed van aanbevelingen, reviews of social media op het aankoopgedrag?

In China bijvoorbeeld is social media razend populair. Maar ga nu niet meteen aan de slag met Facebook, Twitter of Instagram, want dan slaat u de plank volledig mis. China heeft namelijk zijn eigen social media: WeChat, Sina Weibo of Todou. De inhoud van de content is hier erg belangrijk. Chinezen zijn minder gevoelig voor algemene content, maar juist wel voor sterke content gericht op het individu. Allemaal zaken waarmee u rekening moet houden bij het bepalen van uw lokale marketingstrategie.

5. Kies uw entreestrategie

U weet op welk land of gebied u zich gaat richten, bent bekend met de lokale cultuur en weet hoe u uw doelgroep moet bereiken. Maar hóe wilt u de buitenlandse markt gaan betreden? Er zijn verschillende marktentreestrategieën. Zoals export, het verlenen van licenties aan een buitenlands bedrijf om uw product op de markt te brengen of het aangaan van een joint venture. Maar ook een directe investering, zoals het neerzetten van een eigen fabriek, behoort tot de mogelijkheden.

Wellicht is uw Nederlandse entreestrategie ook (deels) bruikbaar in het buitenland. Maar neem deze niet klakkeloos over omdat ‘het hier ook werkt’. Het is slim uw gekozen marktentreestrategie af te stemmen op uw marketingmix (prijs, plaats, promotie, product).

Meer weten?
Op Rabo Wereldwijd en op de landenpagina van de RVO vindt u marketinginformatie per land. Heeft u plannen om in het buitenland een vestiging te openen. Maak dan een afspraak met uw adviseur om de mogelijkheden te bespreken.

Lees meer over vestigen in het buitenland

Contact

Rabobank