Internationaal goederentransport: hoe ze bij Jan de Rijk de risico's managen

Jan de Rijk is een grote internationale logistieke dienstverlener. Met welke risico’s heeft het bedrijf te maken? En hoe probeert het die te beheersen? Een praktijkverhaal.

Vorige maand vervoerde Jan de Rijk nog de twee Chinese reuzenpanda’s vanaf Schiphol naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Een spectaculaire lading. "We zijn gespecialiseerd in secured transport, oftewel beveiligde vracht", zegt CEO Sebastiaan Scholte – al zijn de panda’s wel een heel bijzonder voorbeeld. "Onze lading is zeer kostbaar. We bewegen ons daarmee aan de high end van de sector."

Motoren voor de luchtvaart, automotive onderdelen, high tech-producten – het bedrijf zorgt ervoor dat alles netjes op de eindbestemming komt. Waar luchtvaartmaatschappijen stoppen, neemt Jan de Rijk het over. Scholte: "We zijn hun extensie op de weg." "Maar we doen veel meer dan wegvervoer", vult CFO Sjoerd van der Wulp aan. Zo ligt in Roosendaal meer dan 160.000 m2 aan warehouse. Het bedrijf assembleert onderdelen voor de automotive industrie. Er rijdt een eigen vrachttrein tussen Venlo en Milaan. De logistieke dienstverlener telt 27 kantoren in 13 landen, met in totaal 1.300 medewerkers. Maar liefst 1.000 eigen trucks gaan elke dag de weg op.

Actuele informatie over de transportsector vindt u op Rabobankcijfersentrends.nl

Enorme financiële impact

Voor Jan de Rijk staat er veel op het spel om de goederen op tijd en veilig bij de klant te krijgen. Het bedrijf loopt behoorlijk grote risico’s als het niet levert zoals afgesproken. Van der Wulp: "Wij zijn een belangrijke speler in de automotive industrie. Iedere vertraging kan direct grote gevolgen hebben voor het productieproces van onze klant, met enorme financiële impact."

Volgens de CFO heeft Jan de Rijk door de jaren heen ruime ervaring opgedaan met het beperken van risico's. "Leverbetrouwbaarheid is in deze tak van sport essentieel. Zeker bij exportzendingen in de luchtvracht is tijdige levering van belang. Als de beladingsgraad van een vliegtuig daalt omdat wij niet op tijd rijden, zijn de kosten voor de luchtvaartmaatschappij hoog. Bovendien is er dan een afnemer elders op de wereld die zijn goederen te laat krijgt. Wij kunnen ons dat niet permitteren."

Sneeuw, vulkaanuitbarsting of tractoren op de snelweg

Het bedrijf doet er dan ook alles aan om het werk zo goed mogelijk te doen. Wat het daarin kan belemmeren? Eigenlijk alles wat voor – onverwacht - oponthoud kan zorgen. Extreme weersomstandigheden, om maar een voorbeeld te noemen. Zware sneeuwval. Van der Wulp denkt terug aan de vulkaanuitbarsting in IJsland in 2010, waardoor het vliegverkeer wekenlang was ontregeld. "Alle spelers hadden daar toen last van. In die zin was er sprake van een level playing field."

Andere risico’s waarmee het bedrijf te maken heeft, zijn stakingen of demonstraties. "In Frankrijk gebeurt het nog wel eens dat boze boeren met tractoren de snelweg blokkeren." Verder doorkruisen de trucks jaarlijks zo’n 20.000 keer de Eurotunnel van en naar het Verenigd Koninkrijk. "Onze chauffeurs kunnen hinder ondervinden van migranten die proberen in de wagen te komen", vertelt de CFO. De meer 'dagelijkse' risico’s waaraan de logistieke dienstverlener wordt blootgesteld, zijn vertragingen op de weg, veroorzaakt door files, ongevallen op de weg of afsluitingen.

Centrale planning

Om welk oponthoud het ook gaat, aan alle omstandigheden moet het bedrijf zich aanpassen, aldus Scholte. "Bij ons werken 30 mensen die 24 uur per dag, 7 dagen per week bezig zijn met de centrale planning. Elke dag 1.000 trucks goed naar hun eindbestemming brengen, dat lukt niet met een Excelsheet. Alle planning gebeurt via computersystemen. Routes worden centraal gepland. We volgen realtime alle vrachtwagens en we zien via track & trace waar de goederen en de trucks zijn. Als een vrachtwagen van een route afwijkt, weten we het meteen. Alle communicatie met de chauffeurs gaat via boordcomputers."

Panic button

Omdat Jan de Rijk waardevolle producten vervoert, is er kans op diefstal of zelfs overvallen. "Overvallen zijn nog nooit – afkloppen - voorgevallen. En ook diefstal komt vrijwel nooit voor", zegt Van der Wulp. Goederen verliezen is vrijwel onmogelijk, vanwege alle veiligheidssystemen en -software, en het track&trace-systeem. "Op de vrachtwagens bevinden zich bovendien elektronische locks, waarvan de code elke keer verandert. En er is een panic button in de auto. Als een chauffeur daarop drukt, krijgt de centrale meteen een melding. En ook hier geldt: als een truck niet op de afgesproken plek aankomt, zien we dat meteen en kunnen we maatregelen nemen."

De chauffeurs moeten kunnen omgaan met de verschillende IT-systemen in de vrachtwagen. Van der Wulp: "Niet iedereen met een groot rijbewijs kan onze goederen vervoeren."

Investeren in technologie

Jan de Rijk investeert miljoenen euro’s in ICT. In nieuwe apps, slimmere software en boordcomputers, alles om de transportrisico’s beter te managen. Samen met universiteiten ontwikkelt het bedrijf algoritmen, bijvoorbeeld om de meest efficiënte samenwerking te zoeken tussen lucht-, weg- en treinvervoer. Of om (preventief) onderhoud van de trucks in te plannen, op basis van gereden kilometers. Scholte: "We kijken of we het fameuze Uberconcept kunnen toepassen, of we trucks van andere bedrijven kunnen inzetten, of we aanbieders en verladers aan elkaar kunnen koppelen. We willen regisseur zijn over de hele logistieke keten, verticaal en horizontaal."

Scholte is ervan overtuigd dat dit soort technologische oplossingen de toekomst zijn. "Díe overleven. Daarin moet je als bedrijf vooruitlopen, anders ben je niets minder dan een commodity leverancier. Eigenlijk zijn we behalve logistieke dienstverlener ook een IT-bedrijf."

Is het leunen op technologie niet een apart risico op zich? Scholte: "Het opleiden van mensen om met die technologie om te gaan, is belangrijk. Het ontwikkelen en up-to-date houden van technische kennis bij die mensen, daarin moet worden geïnvesteerd. Altijd alert blijven als het gaat om cybersecurity. Daar moet je als bedrijf bovenop zitten."

Bank ondersteunt risicomanagement

Voor de financiering maakt Jan de Rijk gebruik van een consortiumfinanciering door twee banken, waaronder de Rabobank. Van der Wulp: "Wij bespreken met de accountmanagers van de banken periodiek de gang van zaken binnen de onderneming. In die gesprekken komen ook de diverse risico's aan bod."

"Wij ervaren vooral dat branchegerelateerde kennis bij de bank helpt om de risico's te evalueren. De bank herkent dat in de logistiek de financieringsbehoefte kan variëren en heeft daarom in samenwerking met Jan de Rijk gezorgd voor een hoge mate van flexibiliteit in de werkkapitaalfinanciering. Op deze manier dekken we de risico's van krapte in de financieringsruimte op momenten dat juist wat extra werkkapitaal nodig is goed af."

Cash op het juiste moment

Als u over de grens gaat zakendoen, is het belangrijk om uw internationale geldstromen goed te managen. Zo heeft u op het juiste moment de juiste hoeveelheid cash ter beschikking om aan uw financiële verplichtingen te voldoen.

Contact

Rabobank