Digitalisering is het nieuwe 'normaal'

De nieuwste trends volgens neurowetenschapper Roeland Dietvorst

Ken je klant, begin bij jezelf

Bedrijven moeten beginnen met de nieuwe consument. Wees geloofwaardig is het devies. Praat met de klant van mens tot mens en maak de consument belangrijk. Zorg ervoor dat de ene afdeling niet wat anders zegt tegen je klant, dan de andere. Kortom: maak het ze gemakkelijk.
Tip: De vraag is: kun je voorspellen hoe mensen gaan reageren? Roeland Dietvorst geeft 4 tips die je kunt toepassen op je eigen bedrijf.
1. Ontwikkel een realistisch beeld van de aankoopbeslissing

Zo kun je met reclameborden reflexmatig sturen. “Als je een surreëel beeld schetst met perfecte mensen, kijken consumenten vaak alleen naar het gezicht en lopen dan door. Als het Duracel-konijn je in de winkel recht aan kijkt, kijkt de consument terug en gaat verder. Als het konijn naar de slogan ernaast kijkt, kijkt de consument mee.”
2. Krijg grip op onderbewuste processen

Details zijn belangrijk en daarmee kan je 10 keer meer verdienen. “Bij een restaurant zet je buiten op de menukaart de lage prijzen bovenaan, maar binnen moet je beginnen met de hoge prijzen bovenaan. Zet dan vooral een gerecht bovenaan dat héél duur is, zodat de prijs van de biefstuk daaronder opeens een stuk aantrekkelijker lijkt. Haal bovendien het euroteken weg, dat genereert alleen maar pijn.”
3. Durf te experimenteren
Denk net als disruptors, zij beginnen met bestaande elementen. “Zo gebruikt Uber een auto, Google maps en telefoons en verovert daarmee de wereld. Durf het aan om de technologie te omarmen.”
4. Test je eigen aannames
Verbeelding maakt de verleiding. “Wees daar waar jou klanten zijn en gebruik social media om niet alleen te zenden, maar om contact te maken en te luisteren. Wees er bovendien bewust van, dat abstracte info niet goed landt. Zorg voor een visualisatie in het brein.”

Zo omarm je technologie in je bedrijf

Het gaat om een nieuwe relatie met je klant waarbij technologie en data gebruikt worden om fouten te vermijden en waar mensen empathie, creativiteit en passie aan toe kunnen voegen. Want volgens collega-spreker en pleitbezorger van ‘Extreem klantgerichte strategische innovatie’ Rick Vera zijn we ‘deep inside’ nog steeds dezelfde mensen als altijd. Het brein verandert niet zo snel als de technologie.”

Gratis naar de Week van de Ondernemer najaar 2017

Je ontmoet Roeland Dietvorst, Rick Vera en andere topondernemers tijdens de Week van de Ondernemer. Bestel je gratis toegangskaarten voor de editie in Amsterdam.

Contact

Rabobank