Onderzoek familiebedrijven

Etaleren familienaam goud waard voor familiebedrijven

Onderzoek uitgevoerd door BDO, Erasmus Centre for Family Business en Rabobank.

Familiebedrijven met een lange historie doen het gemiddeld beter wanneer de bedrijfsnaam gelijkstaat aan de familienaam. Hoe nadrukkelijker zij gebruikmaken van oude merknamen en handelsmerken, des te hoger gemiddeld genomen hun (beurs)waarde. Naast de naam zijn nog vier andere factoren belangrijk voor vitaliteit van familiebedrijven. Een externe CEO, intensieve betrokkenheid van de familie, het vermijden van een generatiekloof aan de top en het uit de weg gaan van grote veranderingen in de organisatie houden familiebedrijven langer vitaal.

Dat blijkt uit het rapport Het geheim van de eeuwige jeugd, een studie van Erasmus Centre for Family Business (ECFB, onderdeel van Erasmus Universiteit), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank.

Het geheim van de eeuwige jeugd

De vraag hoe familiebedrijven met een lange historie generatie op generatie vitaal kunnen blijven, is door de coronacrisis alleen maar actueler geworden. Voor familiebedrijven die al meer dan honderd jaar bestaan, is dit niet de eerste en zeker ook niet de laatste crisis. Het is daarom des te interessanter om te onderzoeken wat de overeenkomsten zijn tussen familiebedrijven die al generaties lang succesvol zijn. Uit het onderzoek komen vijf succesfactoren voor ‘eeuwige jeugd’ naar voren. Benieuwd?

Lees het rapport

Bekijk de animatie

Familiebedrijf Brabantia, vernieuwer zonder concessies

‘Brabantia kennen we allemaal van de solide huishoudelijke producten, met hun tijdloze design. Die duidelijke focus is het geheim waarmee het familiebedrijf moeiteloos de afgelopen decennia wist te overleven. Het is knap dat CEO Tijn van Elderen met zijn medewerkers zo succesvol de wending maakt naar een duurzaam, high-end designmerk. De ruim 100 jaar oude onderneming is niet alleen Hollands glorie, maar inmiddels ook een vertegenwoordiger van Dutch Design over de grens. Zeker zo bijzonder is dat de vierde generatie erin slaagt om de ziel van de onderneming – de degelijkheid, de focus op kwaliteit – te herpositioneren en de onderneming internationaal uit te breiden, versneld online te laten groeien en duurzaam te laten produceren.’ aldus Mirelle Pennings, Directeur Commercial Banking bij Rabobank.

Nieuwsgierig hoe eeuweling Brabantia alles spannender maakt?

Lees hier de ondernemerscase Brabantia

Kansen voor het familiebedrijf

Een van de vijf succesfactoren is het voorkomen van grote veranderingen in de organisatie. Bedrijven die gericht investeren in vernieuwing en verbetering van producten, diensten en processen doen het aanzienlijk beter dan ondernemingen die de eigen organisatie of het businessmodel radicaal veranderen. ‘Paniekvoetbal’ is volgens de studie dan ook een slechte zaak. “Nu veel ondernemers zich door de coronacrisis gedwongen zien tot actie, is het investeren in innovaties die tot nieuwe producten of diensten leiden voor familiebedrijven een betere optie dan het radicaal omgooien van het businessmodel”, zegt Mirelle Pennings. In de eerste jaren doen familiebedrijven het, qua bedrijfsgroei in termen van activa en omzet , beter dan niet-familiebedrijven. Dit voordeel vlakt echter vanaf de derde generatie af. Pennings: “Nieuwe groeikansen zoeken en blijven investeren in innovatie wordt dan nóg belangrijker.”

Lees het online magazine

Nieuwsgierig naar onderzoeken uit voorgaande jaren? Lees de volgende publicaties:

Winnend Werkgeverschap (2019) Grenzen verleggen (2018) Van onschatbare waarde(n) (2017) Strategieverandering na generatiewisseling (2016)

Zelf regelen & Contact