Dames in een restaurant na gebruik van zelfservicezuilen van QIOX

Snel bestellen en betalen via zelfservicezuilen van QIOX

Bestellen, betalen of extra informatie zoeken via displays. Speciale zelfservicezuilen brengen de online en offline wereld samen in steeds meer winkels en restaurants. Fabrikant QIOX maakt en levert deze zuilen. Voor het afrekenen komt Rabobank in beeld.

Geen wachtrijen meer

Zelfservicezuilen waarop klanten bijvoorbeeld een bestelling kunnen plaatsen en afrekenen. Je ziet ze steeds vaker in vestigingen van bijvoorbeeld de retail of hospitality-sector. En als het aan Jan Lommers van QIOX ligt zal hun aantal de komende jaren alleen maar toenemen. ‘Deze zuilen bieden namelijk meerwaarde aan ondernemers én hun klanten. Het zorgt voor snelheid en efficiëntie in het bedrijf. Geen lange wachtrijen meer aan de kassa. En medewerkers die juist tijd hebben voor het verlenen van service aan de klant. Wie wil dat nou niet?’

Gave meubels

Sinds een paar jaar ontwikkelt en fabriceert QIOX deze zelfservicezuilen vanuit een fabriek in Helmond, waar zo’n zestig mensen werken. ‘We zorgen zowel voor de bijbehorende software, als hele mooie ontwerpen van zuilen die passen in de huisstijl en vestiging van elke onderneming. We maken gave meubels die klanten en ondernemers aanspreken en een mooie plek innemen in bijvoorbeeld de winkel’, vertelt Lommers. ‘We timmeren hard aan de weg en hebben onze zelfservicezuilen in zowel Nederland als België al op diverse locaties staan. Uiteindelijk streven we ernaar om een mooi Nederlands merk neer te zetten met Europese ambities in de zelfservicemarkt.’

Ook voor het mkb

Naar eigen zeggen is QIOX daarbij een van de weinige spelers die zich ook richt op de mkb-markt. ‘Je ziet de grote ondernemingen de laatste jaren flink investeren in deze online displays in hun vestigingen. Voor het mkb is dit echter lastiger, vanwege de kosten. Wij richten ons daarom ook op deze markt, zodat bijvoorbeeld ook de wat kleinere foodhalconcepten toegang krijgen tot de oneindige mogelijkheden van de zelfservicezuilen.’

Boost voor zelfservice

Volgens Lommers is het dan ook nog maar een kwestie van tijd voordat de meeste vestigingen voorzien zijn van de zuilen. ‘Met deze zelfservicezuilen komt de online wereld de fysieke winkel binnen. Wij plaatsten de eerste zelfservicezuilen in Mall of the Netherlands in Leidschendam. Winkels daar lopen voorop met dit soort toepassingen, maar de rest zal snel volgen. Zeker door corona heeft zelfservice namelijk een enorme boost gekregen. De gewone kassa zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. En naast snelheid en efficiëntie zal dat ook zorgen voor meer beleving in je winkel. Zeker de jeugd is al helemaal gewend om via schermen te communiceren – hoe mooi is het als je dat ook in de fysieke wereld kunt faciliteren?’

Betalen via Rabo OmniKassa

Ondernemers kunnen de displays van QIOX instellen op de manier die past bij hun business. ‘Denk aan de keuze voor een 2D-scanner, de mogelijkheid om bonnen te printen of de inzet van NFC-technologie voor bijvoorbeeld contactloos betalen. Diverse kassapartijen zijn inmiddels dealer van onze systemen geworden, zoals MplusKASSA en Twelve. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met Rabobank voor de betalingen.

“Ondernemingen die klant zijn bij Rabobank kunnen hun zelfservicezuil via een eenvoudige Plug & Play koppelen aan Rabo OmniKassa, zodat kun klanten in hun vestiging kunnen betalen zoals zij willen.”

Wij hebben een goede relatie met Rabobank en hopen dat zoveel mogelijk klanten ook gebruik maken van de diverse betaalmogelijkheden van Rabo OmniKassa.’

Bekijk partner worden