IBAN-Naam Check bij online betalen

U wilt graag betalen aan de juiste persoon of het juiste bedrijf. Daarom heeft Rabobank als eerste bank in Nederland de IBAN-Naam Check ingevoerd.

Wat betekent de IBAN-Naam Check voor u als ondernemer?

De IBAN-Naam Check heeft voor u als ondernemer de volgende voordelen:

  • Helpt verkeerde overboekingen te voorkomen.
  • Helpt fraude tegen te gaan.
  • Is gebruiksvriendelijk en geeft alleen een melding als de naam afwijkt.

Helpt fraude en vergissingen te voorkomen

De IBAN-Naam Check controleert of de ingetoetste naam bij het IBAN anders is dan de naam die bekend is bij de bank. Er verschijnt een melding als er iets afwijkt. Dit helpt fraude en vergissingen te voorkomen.

Welke fraude wordt aangepakt?

De IBAN-Naam Check helpt diverse soorten van fraude te bestrijden. Denk hierbij aan brievenbusfraude en CEO fraude.

Brievenbusfraude

Men vist een factuur uit uw postbus en maakt op professionele wijze een nep-factuur met daarop een ander IBAN. U verwachtte die factuur al en boekt nietsvermoedend over naar het verkeerde IBAN. Met de IBAN-Naam Check lukt dit type fraude niet meer. U krijgt een melding dat er een andere naam hoort bij het ingevoerde IBAN en heeft nu de gelegenheid de betaling af te breken.

CEO-fraude

Iemand geeft zich uit voor de CEO van uw bedrijf en misleidt de medewerkers van de financiële afdeling van uw bedrijf. Hoe lukt dit? Men verzint een bijzondere situatie waarin haast geboden is en de privacy van de topman in het geding is. De medewerker wordt gevraagd direct een betaling over te boeken. Men kan ter verificatie bellen met een advocatenkantoor dat in het complot zit. Met de IBAN-Naam Check verschijnt er voortaan een melding bij het invoeren van de betaling als de ingetoetste naam behorend bij het IBAN, afwijkt van de gegevens die bekend zijn bij de bank.

Hoe wordt uw bedrijfsnaam gecheckt?

De IBAN-Naam Check werkt in Rabo Internet- en Mobielbankieren. Als uw klant daar uw bedrijfsnaam en IBAN intoetst, vindt er een check plaats. We checken de ingetoetste naam tegen de namen die bekend zijn bij de bank. Komt de naam overeen, dan verschijnt er geen melding en kan uw klant de betaling gewoon uitvoeren. Wijkt de naam af, dan tonen wij de naam zoals die bekend is bij de bank. Uw klant kan de betaling dan alsnog uitvoeren, of afbreken.

Een melding kan leiden tot onzekerheid bij uw klanten of zij inderdaad naar het juiste bedrijf overmaken. Om onnodige navraag te voorkomen, is het handig als de naam op uw facturen overeenkomt met de tenaamstelling bij de bank.

Veelgestelde vragen over de IBAN-Naam Check

Wordt de IBAN-Naam Check uitgevoerd op zakelijke batches?

Nee, de IBAN-Naam Check wordt niet uitgevoerd op betaal- en incassobatches die door zakelijke klanten worden aangeleverd.

Kan ik de IBAN-Naam Check ook laten uitvoeren op mijn klantenbestand?

De IBAN-Naam Check is ontworpen voor de online betaalomgeving van banken en werkt daar op individuele betalingen. Voor het checken van grote bestanden, is de Betaalrelatie Check in beta beschikbaar. Hiermee kunnen bedrijven hun klantenbestand of incassobatch laten checken. Heeft u interesse, neem dan contact met ons op.

Wordt de IBAN-Naam Check ook uitgevoerd op incasso’s?

Nee, bij een incasso is de bescherming tegen fraude al zeer goed geregeld: een onterechte incasso kunt u tot acht weken na de afschrijving terugboeken in de Rabo Bankieren App of Rabo Internetbankieren. U kunt ons ook bellen om dit voor u te doen.

Op welke naam wordt er gecheckt?

De IBAN-Naam Check geeft een melding als de ingevoerde naam afwijkt van de naam of namen waarmee uw bedrijf bekend is bij de bank. Voor zakelijke rekeningen bij Rabobank checkt hij bovendien ook tegen KvK handelsnamen.

Een overboeking aan een handelsnaam levert dus geen foutmelding op, indien het een zakelijke rekening bij Rabobank betreft. Zodra andere banken de IBAN-Naam Check invoeren, wordt er ook bij overboekingen aan hun zakelijke bankrekeningen op handelsnamen gematcht.

Wijkt de naam af, dan toont de melding de statutaire naam. Boekt iemand over aan een handelsnaam en maakt hij een typefout, dan toont de melding dus de statutaire bedrijfsnaam.

Mijn bedrijfsnaam wordt niet goed gecheckt. Wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat uw bedrijfsnaam niet goed gecheckt wordt. Dit geldt bijvoorbeeld als uw IBAN nieuw is en er nog geen klanten gebruik van hebben gemaakt. Of als uw bedrijfsnaam niet of niet juist geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel. Uw klanten krijgen dan een melding als zij een online betaling naar u willen doen. Dit kan zorgen voor navraag en vertraging. Dit kunt u voorkomen door uw facturen aan te passen, en hierop ook de bedrijfsnaam te vermelden waarmee u bij de bank bekend bent.

Meer informatie over bijzondere situaties vindt u op www.surepay.nl SurePay heeft de IBAN-Naam Check ontwikkeld en is een onderdeel van Rabobank.

Ik heb een zakelijke rekening bij een andere bank. Wordt deze ook gecheckt?

Ja, ook dan wordt de ingetoetste bedrijfsnaam gecheckt. Heeft u een zakelijke rekening bij een bank die is aangesloten bij de IBAN-Naam Check, dan wordt de naam die uw klant intoetst gecontroleerd tegen uw bedrijfsnamen die bekend zijn bij uw bank en tegen uw handelsnamen in de KvK. Heeft u een zakelijke rekening bij een bank die de IBAN-Naam Check nog niet aanbiedt aan haar klanten, dan wordt er alleen gecontroleerd tegen uw bedrijfsnamen die bekend zijn bij uw bank. En dus niet tegen uw handelsnamen in de KvK. Informeer bij uw bank wanneer zij de IBAN-Naam Check invoeren.

Kan de klant nog wel betalen bij een foutmelding?

Ja dat kan. De klant kan de melding naast zich neerleggen en de betaling gewoon uitvoeren. De Check werkt bij het invoeren. Maar bij de verwerking van de betaling houdt de bank geen rekening met de ingevulde naam of de beschrijving.

Hoe werkt de IBAN-Naam Check in Rabo Corporate Connect?

De IBAN-Naam Check werkt wel in Rabo Internetbankieren Pro, maar werkt niet in Rabo Cash Management.