Vijf redenen om niet te starten met innovatie

Slim innoveren kan bij ieder bedrijf leiden tot meer omzet, gelukkige klanten en efficiënte werkdagen. Toch krijgt niet iedere ondernemer energie van het woord innovatie. In dit artikel reageren we op vijf veelgehoorde excuses om niet te starten met vernieuwing.

Innovatie is voor u een compleet nieuwe wereld. U hoort de term steeds vaker vallen in uw omgeving, maar hoe zet u de eerste stap? Het lijkt risicovol om aan een project te beginnen waarvan u niet weet of het iets zal opleveren.

De juiste structuur

Starten met innovatie is moeilijk als u niet weet hoe u dit moet aanpakken. Gestructureerd te werk gaan is daarom de sleutel tot succes. Op het platform IkGaStarten.nl vindt u een stappenplan waarin duidelijk wordt hoe u dit slim doet.

  1. Onderzoek de mogelijkheden
  2. Vraag of uw klant het plan ziet zitten
  3. Weet goed wat uw concurrentie doet
  4. Stel het juiste team samen
  5. Plan een testfase in

Lees het uitgebreide stappenplan op IkGaStarten.nl

Bij het woord innovatie denkt u aan uitvindingen. Iets creëren dat nog niet bestaat, om een probleem te verhelpen dat nog geen oplossing kent. Dat is alleen weggelegd voor de meest inventieve ondernemers.

Klein beginnen

Innoveren hoeft niet zo groots en meeslepend te zijn. Begin klein. Ga eens brainstormen over die zwakke schakel in uw productieproces. Stimuleer collega’s na te denken over oplossingen die het dagelijkse werk van uw klant makkelijker te maken. Wie weet wat voor ideeën tijdens deze sessies kunnen ontstaan. Daarnaast is succesvol innoveren niet alleen afhankelijk van de briljante ingevingen, maar ook van een goede uitvoering en doorzettingsvermogen.

Uw klanten zijn tevreden, uw werknemers zitten lekker in hun vel en het bedrijf maakt winst. Kortom, de toekomst oogt zonnig. Waarom iets veranderen als daar geen directe oorzaak voor is?

Het kan altijd beter, slimmer en sneller

Beginnen met innovatie betekent niet dat u uw goedlopende dienst of product in de ijskast moet zetten. Toch is het verstandig om in te spelen op nieuwe kansen binnen uw branche en uw ogen open te houden voor onderdelen die beter kunnen. Zo bereid u uw bedrijf op tijd voor op de toekomst.

Waar liggen de kansen?

Nieuwe toetreders en innovatieve bedrijven snoepen marktaandeel af van concurrenten die stil blijven staan. Bijvoorbeeld door de productiviteit te verhogen tegen lagere kosten, terwijl de kwaliteit intact blijft. Kijk eens naar startups in uw sector. Hoe benutten zij de nieuwste ontwikkelingen? Wees ook niet bang om buiten de grenzen van uw sector te kijken. Misschien kunt u het aspect waarmee u zich onderscheidt ook toepassen in andere sectoren.

Innovatie past bij snelle bedrijven uit Silicon Valley waar IT’ers nachtenlang programmeren tot hun nieuwe app miljoenen keren is gedownload in de App Store. Een groot contrast met de dagelijkse gang van zaken op uw werkvloer.

Innoveren kan op elk niveau

Een vergelijking met multinationals is vaak niet realistisch. Toch kunt u als mkb’er zonder ervaring met innovatie succes oogsten, zolang u maar haalbare doelen stelt. Ook uw klanten worden immers blij van slimmere oplossingen die hun dag makkelijker, efficiënter of leuker maken. Hoe herkent u dat? Door continu contact te houden met de klant. Waar stoort de klant zich aan en hoe kan uw product of dienst die irritatie verminderen? Daar kunt u zich onderscheiden.

De agenda van uw personeel puilt nu al uit. Waarom zou u uw mensen vermoeien met de ver-van-mijn-bed-show genaamd innovatie?

Maar innovatie geeft energie

Innovatie is een uitgelezen kans om toffe, nieuwe dingen te bedenken. Oplossingen die pas ontstaan als u de ruimte neemt om die gekke ingeving verder uit te werken. Starten met innovatie betekent vertrouwen op de kunde en creativiteit van uw personeel. Als u een werkomgeving creëert waar werknemers mogen experimenteren en fouten kunnen maken, werkt dat ontzettend motiverend. Zeker wanneer het idee succes en waardering oogst.

Welke kansen ziet u?

Wilt u aan de slag met innovatie? Neem dan contact op met onze Themamanagers Innovatie.

Contact

Rabobank