Moeite met lezen & zien

Diverse hulpmiddelen voor mensen met een visuele of motorische beperking

Moeite met lezen

Wij willen al onze klanten van dienst zijn. Dus ook klanten die moeite hebben met lezen en schrijven.

Hulp bij laaggeletterdheid

De Rabobank is een van de grondleggers van de Stichting Lezen & Schrijven, die zich inzet voor de 1,5 miljoen laaggeletterden die ons land telt. Onze bankmedewerkers zijn getraind om klanten met leesproblemen te helpen.

Projecten om lezen en schrijven te bevorderen

De Rabobank Foundation is een stichting van alle Rabobanken in Nederland. Het doel is een bijdrage te leveren aan een meer menselijke samenleving. De stichting steunt een aantal projecten voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven:

Het multimediaproject 'Lees en Schrijf'

Bekijk de documentaire 'Laaggeletterd'

Moeite met zien

Mobielbankieren, internetbankieren en pinnen: tegenwoordig is het allemaal heel gewoon. Voor mensen met een visuele of motorische beperking zijn deze diensten echter niet altijd even bruikbaar. Voor hen hebben wij diverse hulpmiddelen ontwikkeld. Natuurlijk kunnen ook andere mensen hier gebruik van maken.

Lettergrootte op internetsite

Wanneer u moeite heeft met de lettergrootte op deze internetsite, pas dan in uw browser de grootte van de letters aan. Dit werkt in elke browser anders. Zoek in de instellingen van uw browser voor het vergroten van het lettertype. Onze internetsites zullen dan automatisch grotere letters weergeven.

Voorlezen of zoomen Rabo Bankieren App

Wij raden klanten met een visuele beperking aan de huidige Rabo Bankieren App te gebruiken. Op dit moment zijn wij de vernieuwde app klaar aan het maken voor VoiceOver (iPhone en iPad) en TalkBack (Android). Ook aan lettergrootte, contrast en zoomen wordt gewerkt. Zodra dit beschikbaar is, laten wij u dat weten via onze website en social media. 

Heeft u de nieuwe versie van de app al gedownload? Dan adviseren wij u om de registratie van de vernieuwde app uit te stellen. Dit doet u door in de melding in uw app te kiezen voor 'Later registreren'. U kunt dan verder bankieren in de huidige Rabo Bankieren App.

iPhone of iPad
Uw iPhone of iPad biedt de mogelijkheid om ‘VoiceOver’ in te stellen: de voorleesfunctie. U stelt de 'VoiceOver' in door op uw toestel te kiezen voor 'Instellingen', 'Algemeen', 'Toegankelijkheid'. De Rabo Bankieren App in combinatie met deze voorleesfunctie biedt op dit moment nog niet de kwaliteit die we willen. We zijn ons hiervan bewust en werken aan het verbeteren van deze kwaliteit. De functie ‘Zoomen’ werkt al wel naar behoren. Met de zoomfunctie vegroot u het hele scherm..

Android
TalkBack is de schermlezer van Google die beschikbaar is op Android-apparaten. TalkBack geeft u gesproken feedback, zodat u uw apparaat ook kunt gebruiken zonder dat u naar het scherm hoeft te kijken.

Hulpmiddelen

Random Reader Comfort

U wilt graag uw eigen bankzaken regelen via internet. Maar u heeft moeite met de kleine toetsen en het schermpje van de Random Reader of Rabo Scanner? Maak dan gebruik van de Random Reader Comfort, die twee keer zo groot is. De gewone Random Reader wordt opgevolgd door de Rabo Scanner, maar de Random Reader Comfort blijft bestaan.

Internetbankieren voor blinden en slechtzienden

Door de grotere toetsen en vooral door de spraakfunctie van de Random Reader Comfort wordt internetbankieren toegankelijk. De Random Reader Comfort gebruikt u in combinatie met een brailleleesregel, spraaksynthese of vergrotingsprogramma.

Hulp bij internetbankieren

Heeft u hulp nodig bij internetbankieren en bij het gebruik van de Random Reader Comfort? Visio heeft voor Rabo Internetbankieren speciale factsheets en een handleiding mobiel bankieren ontwikkeld. Download deze via onderstaande link. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een van de regionale centra van Bartiméus of Visio, beide organisaties voor mensen met een visuele beperking.

Download de factsheets en de handleiding mobiel bankieren op de website van Visio

Zelfstandig bankieren met de Random Reader Comfort

Heeft u een hulpmiddel nodig bij internetbankieren? De Random Reader Comfort is gratis voor klanten van de Rabobank met een visuele of motorische beperking.

Bestel de Random Reader Comfort bij uw eigen Rabobank

Afschrift in braille

  • gratis maandelijks afschrift in braille bij uw betaalpakket 
  • een tweewekelijks of wekelijks brailleafschrift is ook mogelijk tegen bijbetaling, met dezelfde kosten als voor een gewoon (twee)wekelijks papieren rekeningafschrift 
  • bij een DirectPakket zijn geen brailleafschriften mogelijk

U kunt uw rekeningafschriften in braille krijgen.

Afschriften wijzigen

Pratende automaten

Ziet u slecht en heeft u moeite met het opnemen van geld? Met behulp van onze pratende geldautomaat blijft u zelfstandig uw bankzaken regelen.

Hulp bij geld opnemen

U kunt geld pinnen bij de pratende geldautomaat. Deze automaat werkt eenvoudig: u neemt een telefoonhoorn op en vervolgens leidt een stem u stap voor stap door het menu om geld op te nemen. 

De pratende geldautomaat is niet alleen geschikt voor mensen die slecht zien. De automaat heeft een liggend toetsenbord met cijfers. Ook rolstoelgebruikers kunnen zo gemakkelijk zelfstandig pinnen.

Rabo Contactpunten in zorginstellingen

In veel zorginstellingen zijn geldautomaten uitgebreid tot een Rabo Contactpunt. Bewoners kunnen zich hier op een vaste tijd, een keer in de week, laten adviseren over allerlei bankdiensten.

Kijk of er een pratende automaat bij u in de buurt is

Contact

Rabobank