MT940-bestand: download transactiegegevens bij Rabobank, ING of ABN

Bij een aanvraag voor een zakelijke financiering kun je de vraag krijgen om je transactiegegevens te downloaden. Dit doe je in het bestandsformaat MT940. Lees hoe je een MT940-bestand downloadt bij Rabobank, ABN en ING.

Hoe download je een MT940-bestand bij Rabobank?

  1. Log in op Rabo Internetbankieren.
  2. Klik op 'Transacties downloaden'.
  3. Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en het bestandsformaat (MT940 (.swi)). Let op: er mag geen extra leesteken aan de bestandsnaam worden toegevoegd.
  4. Klik op ‘Bestand downloaden’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

Hoe download je een MT940-bestand bij ING?

  1. Ga naar de website van ING.
  2. Log in op Mijn ING Zakelijk.
  3. Klik rechtsboven op 'Downloaden'.
  4. Selecteer 'Af- en bijschrijvingen'.
  5. Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en kies bestandsformaat MT940.
  6. Klik op ‘Download’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

Hoe download je een MT940 -bestand van ABN AMRO?

  1. Ga naar de website van ABN AMRO.
  2. Log in op Internet Bankieren.
  3. Ga naar ‘Zelf regelen’.
  4. Klik op ‘Bij- en afschrijvingen downloaden’.
  5. Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en kies bestandsformaat MT940.
  6. Klik op ‘Download’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

Wat is een MT940-bestand?

Een MT940-bestand is een digitaal overzicht van je transactiegegevens op je zakelijke rekening. Een MT940-bestand geeft onder meer inzicht in transactiebedragen en de bijbehorende omschrijving en tegenrekeningen. Door je transactiegegevens te analyseren kan Rabobank snel inzicht krijgen in je financiële situatie.

Ik bankier bij een andere bank dan Rabobank, ING of ABN. Kan ik mijn transactiegegevens koppelen?

Het is natuurlijk mogelijk dat je bij een andere bank zit, zoals KNAB, SNS of Triodos. Helaas is het op dit moment nog niet technisch mogelijk om een koppeling te maken met transactiegegevens bij deze banken via een MT940-bestand.

Waarom vraagt Rabobank om inzicht in je transactiegegevens?

Bij een financieringsaanvraag beoordelen we de financiële gezondheid van jouw bedrijf. Dat doen we door gebruik te maken van inzicht in transactiegegevens. Hierdoor kunnen we je veel sneller voorzien van een indicatief aanbod. Je transactiegegevens worden ook gebruikt om het model te verbeteren dat de financiële gezondheid van bedrijven beoordeelt.

Naar welke data wordt gekeken?

Als je een MT940-bestand uploadt bij een financieringsaanvraag, dan kijken wij bij alle transacties in de laatste 12 maanden naar de volgende gegevens:

De datum van de transacties Het saldo voor en na de transacties Het bedrag van de transacties Het type transactie (inkomend of uitgaand) De transactiecode (bijvoorbeeld stornering als gevolg van onvoldoende saldo) De tegenpartij in de transactie (naam en IBAN) De omschrijving van de transactie