Een goed plan

Digitaal voorbereiden en dan samen in gesprek

Pieter Verhaegh

"Daar staat u dan. U kijkt in de spiegel en ziet een vermoeide, maar trotse ondernemer. Een flitsende website, een zakelijke bankrekening én zelfs de eerste serieuze opdrachten zijn een feit. U heeft het geflikt, een eigen bedrijf!"

De eerste grote opdrachtgever

"Nog geen twee weken later vraagt de grootste klant in uw branche of u hem kan helpen bij het succesvol maken van zijn campagne. Deze kans laat u niet schieten. U moet echter behoorlijk wat materialen inkopen, terwijl u nog geen inkomsten heeft. U denkt aan de Rabobank. Ze kennen immers uw branche en begrijpen de fase waarin uw onderneming zit. Even later belt u met een medewerker van de lokale bedrijvendesk: "Natuurlijk kan ik u helpen. Als ik u goed begrijp heeft u werkkapitaal nodig. Waarschijnlijk in de vorm van een krediet op uw betaalrekening." Het geeft u een fijn gevoel dat de medewerker weet waar ze het over heeft. 'U kunt uw aanvraag online indienen', vervolgt de vriendelijke stem. Online?! Een van de belangrijkste beslissingen tot nu toe, namelijk geld lenen, dat kan toch niet via een computerscherm? Wat is er gebeurd met het warme ontvangst van die coöperatieve bankier?"

Online aanvragen

"Het lijkt inderdaad vreemd om een financieringsaanvraag online in te dienen. Het klinkt onpersoonlijk, lastig en als veel werk. Daarom heb ik een aantal sceptische ondernemers uitgenodigd om de online aanvraag samen in te vullen. Ze waren positief verrast over de gebruiksvriendelijkheid en vonden het ook prettig dat er een duidelijke toelichting zit bij de financiële vragen en de prognoses. Voor mij werkt het ook prettig. Als ik een aanvraag binnenkrijg, kan ik alvast een analyse maken van het investeringsplan en de bancaire mogelijkheden. Binnen een week nodig ik de ondernemer dan uit voor een gesprek waarin ik wat verdiepende vragen stel over het plan en de financieringsbehoefte. En nog geen twee werkdagen later heeft de ondernemer duidelijkheid. Dat gaat vaak ontzettend snel.”

Even wennen

"Toch was het, net als voor de ondernemer, ook voor mij in het begin even wennen. Ik was gewend om altijd een persoonlijk gesprek te voeren, maar inmiddels ben ik echt voorstander van de online tool naast een persoonlijk gesprek. Ik ervaar steeds meer comfort! Ik zie wat de grote pluspunten zijn, namelijk efficiency, snelheid én juist persoonlijk contact. Wat ik van een ondernemer onlangs hoorde: "Het systeem zet je ook aan het denken. Het is een toets. Als je de tool niet kunt vullen, ben je nog niet klaar voor een gesprek met de bank.’" Kortom, het aanvraagproces helpt de ondernemer zijn/haar plannen aan te scherpen en vereist hierbij gezonde professionaliteit. En als een ondernemer alsnog de online tool niet ziet zitten, dan doen we het gewoon samen. Het gaat immers niet om het verleiden, maar om het begeleiden!"

Samen aan zet

"Fantaseert u ook over het omzetten van uw passie in een bedrijf? Ga dan ook eens voor de spiegel staan en stel uzelf oprecht de vraag hoe goed uw plan daadwerkelijk is. Ziet u een lach verschijnen bij uw evenbeeld? Start dan gauw uw laptop en surf naar www.rabobank.nl/financieren. De voorbereiding doet u digitaal en vervolgens gaan we samen in gesprek. Bij bedrijfsfinancieringen gaat het immers om maatwerk!"

Contact

Rabobank