"Hoe u de bank kunt overtuigen"

Bij een goed plan hoort een goed verhaal

Marc Leijtens

"Of u nu een eigen bedrijf wilt starten of nieuwe plannen wilt ontwikkelen voor uw bestaande onderneming, om te kunnen ondernemen is (start)kapitaal nodig. Voor een goed businessplan haal ik als accountmanager bij de Rabobank alles uit de kast om een financieringsoplossing te bedenken. Er is niks mooier dan ondernemers vooruit helpen. Maar dit betekent wel dat ik overtuigd moet zijn dat het ook echt een goed plan is. Maar hoe pakt u dat overtuigen als ondernemer eigenlijk aan?"

Een goede voorbereiding is het halve werk

"Belangrijk is dat uw accountmanager zich goed kan voorbereiden op het gesprek. Als hij of zij beschikt over actuele (financiële) informatie en een duidelijke onderbouwing van de toegevoegde waarde van het plan, dan kan tijdens het gesprek de nadruk worden gelegd op de kernpunten in het plan. Persoonlijk houd ik niet van omvangrijke businessplannen. Liever ontvang ik een plan dat 'to the point' is en toch de juiste informatie bevat. Bij een bedrijfsovername is meestal wel meer informatie nodig. Dat gaat immers verder dan bijvoorbeeld de vervanging van een heftruck. Ook de managementinformatie waarop u uw onderneming stuurt, is interessant om met een accountmanager te delen."

Ontwikkelingen

"Ook wil ik kunnen toetsen waar uw bedrijf en producten staan ten opzichte van ontwikkelingen in de branche en de concurrentie. De stand van de technologie, internationale ontwikkelingen en ook duurzaamheid zijn voorbeelden van thema's die ik nader bekijk. Zo sprak ik onlangs met een ondernemer over de ontwikkelingen op het gebied van 3D-printing. We keken samen naar de kansen voor zijn bedrijf, maar ook of het bedrijf voldoende gebruikmaakt van de mogelijkheden die 3D-printing biedt." 

"Bij het toetsen maak ik gebruik van de uitgebreide kennis die binnen de Rabobank aanwezig is. Echter, een ondernemer kent zijn of haar branche als geen ander. Gebruik daarom ook uw kennis in het gesprek en deel de overwegingen uit uw plan. Licht de sterkte kanten en de kansen toe, maar bespreek ook de bedreigingen. Met name de manier waarop u met deze bedreigingen omgaat is bijzonder interessant voor ons. Tot slot ben ik ook geïnteresseerd in u: de persoon achter het businessplan. Ik ben benieuwd naar uw drijfveren, naar uw ervaring en waar u nog hulp bij kunt gebruiken?" 

"Met uw enthousiasme als (startend) ondernemer, de juiste informatie én een scherp en transparant gesprek als vertrekpunt ben ik ervan overtuigd dat we elkaar kunnen vinden. Wilt u meer weten, dan bent u natuurlijk van harte welkom. Veel succes met ondernemen!"

Lees meer over financieren bij de Rabobank

Online seminars

In onze online seminars krijgt u informatie over hoe u een plan goed kunt uitwerken en hoe u het vervolgens bij een Rabobankadviseur goed kunt overbrengen. Bekijk de seminars nu kosteloos.

Bekijk de seminars

Contact

Rabobank