Bijtelling in 2021: dit zijn de regels

Als je een auto van de zaak rijdt en die privé ook inzet, dan is er sprake van bijtelling. In 2021 is de bijtelling voor auto’s met brandstofmotor onveranderd 22 procent. De bijtelling voor elektrische auto’s stijgt naar 12 procent. Daarnaast verlaagt de Belastingdienst het drempelbedrag naar 40.000 euro. Hier lees je welke bijtellingsregels er gelden in 2021.

Welke bijtelling geldt voor auto’s op benzine of diesel in 2021?

Net als in voorgaande jaren blijft de bijtelling voor benzine- en dieselauto’s en hybride aangedreven modellen 22 procent. Bijtelling betaal je alleen als je met je auto van de zaak of zakelijke bus per kalenderjaar meer dan 500 kilometers privé rijdt. Zoals de naam ‘bijtelling’ al aangeeft, moet je een percentage van de cataloguswaarde van je auto of bus optellen bij je inkomen.

Bereken je bijtelling in 2021: auto op benzine, diesel of hybride

Heb je een auto of bus van de zaak met brandstofmotor, dan bereken je de bijtelling als volgt: neem 22 procent van de cataloguswaarde van je voertuig (bijvoorbeeld 30.000 euro) en vermenigvuldig de uitkomst met je belastingtarief (het basistarief voor 2021 is 37,10 procent).

Een rekenvoorbeeld. Je rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van 30.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 30.000 x 0,22 = 6.600 euro. Je betaalt 2.448 euro (37,10% van 6.600 euro) extra belasting. Daarbij houden we overigens geen rekening met het effect op de heffingskorting.

Welke bijtelling geldt voor elektrische auto’s in 2021?

Om elektrisch rijden te stimuleren, rekent de Belastingdienst ook in 2021 een lagere bijtelling voor volledig elektrisch aangedreven auto’s. Omdat de elektrische auto steeds populairder wordt, bouwt de fiscus die stimulans gestaag af. Ook als je een elektrische auto bij ons least profiteer je van de lagere bijtelling.

Voor 2021 geldt een bijtelling van 12 procent over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde. Over de rest van de cataloguswaarde rekent de fiscus het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. In 2020 gold nog een bijtelling van 8 procent met een hogere drempelwaarde van 45.000 euro.

Elektrische auto van de zaak Lease

Wil jij een elektrische auto aanschaffen?

De financiering van een elektrische auto regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

Bereken je maandbedrag

Bereken je bijtelling in 2021: elektrische auto

Een rekenvoorbeeld. Stel, je zet in 2021 een nieuwe elektrische auto op naam van 60.000 euro. Over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde mag je 12 procent bijtelling rekenen. Dat is 4.800 euro. De rest van de catalogusprijs valt boven de drempelwaarde en daarover bereken je 22 procent bijtelling. In dit geval is dat 0,22 x 20.000 euro, oftewel 4.400 euro.

Gecombineerd kom je uit op een bijtelling van 9.200 euro (4.800 + 4.400). Val je in het belastingtarief van 37,10 procent, dan betaal je 3.413 euro extra belasting (37,1 procent van 9.200, zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting).

Hoeveel kost een elektrische auto nu écht? Ontdek het complete prijskaartje

Elektrische auto met tenaamstelling vóór 1 januari 2021

De verscherpte bijtellingsregels per 1 januari 2021 gelden alleen voor elektrische voertuigen die na die datum een tenaamstelling krijgen. Schaf je bijvoorbeeld een elektrische occasion aan in 2021 die in 2020 of eerder een tenaamstelling kreeg, dan profiteer je van de lagere bijtelling die op de datum van eerste registratie gold.

Het bijtellingstarief blijft 60 maanden verbonden aan het kenteken. Hoeveel maanden de lagere bijtelling nog doorloopt, is afhankelijk van datum van de eerste tenaamstelling. Na de 60 maanden stel je het bijtellingspercentage vast volgens de dan geldende regels.

Lees meer over de bijtelling voor elektrische auto’s

Welke bijtelling geldt voor waterstofauto’s in 2021?

Een waterstofauto is een bijzondere vorm van een elektrische auto. Je tankt immers waterstof en een brandstofcel aan boord van de auto zet dat om in elektriciteit. Vanwege het innovatieve karakter van de waterstofauto geldt er voor de bijtelling geen drempelbedrag. In 2021 is er sprake van een bijtellingspercentage van 12 procent over de gehele cataloguswaarde.

De bijtelling na 2021

Per 1 januari 2022 maakt de bijtelling voor volledig elektrische auto’s weer een sprong. Tot aan de drempelwaarde van 40.000 euro geldt een bijtelling ter hoogte van 16 procent. Voor het deel van de cataloguswaarde dat boven de 40.000 euro uitkomst, is 22 procent bijtelling van toepassing.

In 2023 en 2024 blijft de bijtelling gelijk. In 2025 zal de bijtelling doorstijgen naar 17 procent. In de huidige planenn van het kabinet geldt per 1 januari 2026 geen korting meer op de bijtelling voor emissievrije voertuigen.