Hoe Rietveld klantbediening en betalen in nieuw daglicht zet

Rietveld Licht loopt voorop op het gebied van omnichannel verkoop en klantbediening. Benieuwd hoe ze dat doen? Mede-eigenaar Willem Rietveld legt het uit aan de hand van drie stappen. ‘Dankzij Rabo SmartPin zijn onze medewerkers kleine kassapunten.’

Met jarenlange ervaring en een moderne blik

Rietveld Licht is een écht familiebedrijf. Willem: ‘Mijn opa startte als elektricien in 1955 een bedrijf in verlichtingsartikelen. Mijn vader nam het van hem over en bouwde het bedrijf verder uit met meerdere vestigingen in onder andere Papendrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht.’

Sinds 2018 voeren Willem en zijn broers en zussen het dagelijks bestuur. ‘We verkopen nog steeds lampen, waaronder ons eigen merk Lumidora. Samen met onze vader – die nog steeds in het bedrijf actief is – zoeken we continu naar slimme manieren om voorop te blijven lopen.’

Door een slimme omnichannel aanpak

Rietveld gelooft heel erg in de combinatie van de winkel en online verkoop. Willem: ‘Als één van de eersten in de branche openden we in 2006 een webshop. Daarmee bouwen we een grote naamsbekendheid en voorsprong op, waarvan we nog steeds profiteren. We hebben daarnaast webshops in Duitsland en België. Maar mensen willen een lamp vaak ook eerst even zien, voordat ze tot aankoop overgaan.’

Daarom opende Rietveld in 2022 een geheel nieuwe vestiging in Sliedrecht. ‘De grootste lampenwinkel van Europa. Een ruim opgezette showroom waar mensen een lamp kunnen zien zoals deze ook bij hen thuis kan staan. Daarvoor zijn diverse ruimtes ingericht als huiskamer. Klanten kunnen vervolgens beslissen: de lamp online bestellen, of meenemen uit de winkel.’

“In het overzichtelijke dashboard zien we precies waar de meeste betalingen plaatsvinden om te zorgen dat er genoeg medewerkers zijn op de drukke punten.”

Via klantvriendelijke kassapunten

De oude winkel had één centraal kassapunt. Maar dat leidde tot wachtrijen. ‘Vandaar dat we zochten naar een slimmere oplossing’, zegt Willem. ‘Nu kunnen klanten in de showroom via hun telefoon op onze website hun winkelwagen vullen. Vervolgens kunnen ze kiezen: pinnen in de winkel, of online afrekenen via bijvoorbeeld creditcard of iDEAL.’

Voor het afrekenen in de showroom beschikken medewerkers over een Rabo SmartPin. Ze hebben een smartphone die ze ook kunnen inzetten als pinapparaat. Willem: ‘Zij vormen daardoor dus eigenlijk allemaal kleine kassapunten door de gehele winkel. Bovendien hebben medewerkers zo meer tijd voor het beantwoorden van vragen en het verlenen van service. Via het dashboard van Rabo Smart Pay kunnen we precies zien waar de meeste betalingen plaatsvinden en zorgen dat er genoeg medewerkers zijn op de drukke punten. We verwachten dat deze vorm van winkelen – met name bij jongere generaties – de komende jaren zal groeien. Zo blijven wij onze klanten in de schijnwerpers zetten.’

Ook overzicht over al je inkomsten met Rabo Smart Pay?

Wil jij net als Rietveld Licht precies zien wat waar en wanneer binnenkomt? Ontdek wat Rabo Smart Pay voor jou kan betekenen om nóg slimmer te ondernemen.

phone

Hulp nodig?