Oplossingen Twikey maken weg vrij voor mobiliteitsplatform Q8
Q8 – voor automobilisten vooral bekend van de tankstations – lanceert een mobiliteitsplatform. Het doel: gebruikers makkelijker toegang geven tot de diensten en eenvoudiger laten betalen. Twikey zorgt in samenwerking met Rabo Identity Services voor een snelle en veilige onboarding en automatische betalingen via automatische incasso.
Gericht op automatische betalingen
Twikey is in 2013 in België opgericht om de administratieve last bij bedrijven rondom automatische incasso’s weg te werken. Country manager Nederland Benjamin Alkemade: ‘Sinds 2016 zijn we ook actief in Nederland. We richten ons vooral op bedrijven met zogenoemde recurring payments, oftewel automatische terugkerende betalingen. Door continu samen te werken met klanten zijn onze diensten in de loop der tijd verbreed. Zo voegen we ook betaallinkjes toe aan facturen om de betaling zo vlot mogelijk te laten verlopen. Klanten zijn onder andere de ANWB, Eneco, Weight Watchers en Flitsmeister.’
Afrekenen, sparen en parkeren via app
Sinds een aantal jaren werkt Twikey volgens Alkemade samen met Q8. ‘Het is een duurzame samenwerking waarbij we in eerste instantie betalingen via automatische incasso verwerken. Sinds kort brengt Q8 samen met Tango een mobiliteitsapp op de markt. Hiermee kunnen klanten die nu met hun pinpas afrekenen aan de pomp, straks afrekenen via de app. Bovendien is er een loyalty-programma waarmee klanten punten sparen en korting kunnen krijgen. Ook andere services zoals parkeren en elektrisch laden worden samen met andere mobiliteitsdiensten toegevoegd aan de app. De mobility-app van Q8 is een logische toekomstgerichte evolutie met grote toegevoegde waarde voor de vele gebruikers.’
Volledige digitale onboarding
Q8 onderzocht hoe de klantreis het prettigst en meest efficiënt ingericht kon worden en kwam uit bij de oplossing van Twikey en Rabobank. Via Rabo Identity Services kunnen zekerheden ingebouwd worden tijdens de onboarding van nieuwe klanten. ‘Mensen die zich aanmelden om de app te gebruiken, krijgen een volledig digitale onboarding. Ze kiezen hun favoriete betalingswijze en geven online een machtiging af als ze via automatische incasso betalen. Tijdens de onboarding wordt de identiteit van de klant gecheckt en wordt een IBAN Naam Check uitgevoerd. Daarna verlopen betalingen voor bijvoorbeeld tanken automatisch via automatische incasso. En als een transactie om welke reden dan ook mislukt, doet Twikey een opvolging via het geautomatiseerde failure management.’
Internationaal uitbreiden mogelijk
Dankzij Twikey en Rabo Identity Services profiteert Q8 van een volledig geautomatiseerd proces om duizenden klanten te kunnen bedienen zonder dat daar extra medewerkers voor nodig zijn, aldus Van Alkemade. ‘Via een API hebben we Rabo Identity Services gekoppeld aan de app, dat ging vrij soepel. Wij bieden klanten een volledige end-to-end oplossing, zorgen voor de betaal- en identificatietechnologie en laten de incasso’s via de rekening van de klant zelf verlopen, en niet via die van ons. Dit maakt ons uniek in de markt.
Daarnaast is ons model internationaal schaalbaar. Wij bieden betaaloplossingen aan in de gehele SEPA-zone, waardoor het in 34 landen toepasbaar is. Dat maakt de weg vrij voor verdere uitbreiding. Omdat de app ook in andere landen gaat werken, is dit voor Q8 bijzonder interessant.’