Bovenaanzicht van groep parachutespringers die elkaars handen vasthouden tijdens val

Partnership met Rabobank: verder groeien door samenwerken

Ondernemers die samenwerken en partnerships aangaan, bieden hun klanten meer toegevoegde waarde en groeien harder. Daarom heeft Rabobank de Partner Hub gelanceerd. Via dit platform kunnen bedrijven een partnership aanvragen met de bank om betaal- en identificatiediensten aan te bieden voor hun zakelijke klanten.

Compleet platform

Een kassaleverancier die pinapparaten afneemt van Rabobank en via een bijbehorend dashboard alle geldstromen beheert. Of een webbouwer die gebruik maakt van de Rabo OnlineKassa zodat hun klanten altijd in één dag uitbetaald krijgen. Dankzij een partnership speelt de Rabobank in op de behoefte van bedrijven om financiële producten en diensten aan te bieden aan hun zakelijke klanten. ‘We werken samen met partners aan de ontwikkeling van een compleet platform zodat hun klanten bijvoorbeeld sneller betaald krijgen of makkelijker kunnen onboarden’, aldus Jasper Goeman, area lead Sales & Alliances van Rabobank. ‘We noemen dat Banking-as-a-Service (BAAS). Doordat wij samenwerkingen aangaan met partijen als IT-bedrijven, boekhouders en betaaldienstverleners, kunnen die hun klanten ontzorgen zodat deze zich kunnen zich richten op het ondernemen. Zonder zich te hoeven verdiepen in bijvoorbeeld technische koppelingen via API’s.’

Partnerships afsluiten

Belangrijk voor deze ontwikkeling is dat Rabobank partnerships aangaat waarmee toegevoegde waarde wordt geleverd aan ondernemers. ‘De eerste samenwerkingen zijn al een feit’, aldus Goeman. ‘Zo helpen we met partner WebIQ mkb’ers versneld digitaliseren en groeien. Bij WebIQ kunnen zij terecht voor een responsive website of goede webshop, maar ook een koppeling met Rabo OnlineKassa. En partners als Twelve, MplusKASSA en CCV Shop bieden hun klanten eenvoudig toegang tot Rabo OmniKassa.’

“De komende jaren willen we dit soort samenwerkingsverbanden flink uitbreiden.”

‘We hebben daarvoor een speciale Partner Hub ontwikkeld, waar samenwerkingspartijen zich kunnen aanmelden en meer informatie kunnen vinden. Via onze developer portal kunnen hun developers vervolgens de benodigde API’s koppelen aan hun systemen.’

Klanten onboarden

Bijzonder aan een partnership is dat naast on- en offline betaaldiensten de Rabobank ook identificatiediensten aanbiedt. Goeman: ‘Bedrijven kunnen via onze partners gebruik maken van de diverse diensten van Rabo Identity Services. Daarmee kunnen ze hun klanten eenvoudig identificeren, snel en veilig laten inloggen, identiteitsbewijzen laten scannen en online contracten laten ondertekenen. Partner Future Connections helpt zo bedrijven in de telecombranche bijvoorbeeld hun klanten snel en eenvoudig te laten onboarden.’

Coöperatie in nieuw jasje

Rabobank ziet dat de wereld op digitaal gebied enorm in verandering is en past zich daar via Banking-as-a-Service op aan, aldus Goeman. ‘We brengen hiermee het transactionele model van betalingsverkeer en identity services via partners naar de ondernemer. De partner ontzorgt de ondernemer die vervolgens eenvoudig gebruik kan maken van deze betaal- en identificatiediensten wanneer het hem het beste uitkomt. Zonder dat deze zich druk hoeft te maken over technische koppelingen, want dat regelt onze partner. Deze manier van samenwerken is de coöperatieve Rabobank op het lijf geschreven. Als geen ander weten we al vanaf onze oprichting de krachten te bundelen om ondernemers van dienst te zijn. Dankzij een partnership gieten we deze werkwijze in een eigentijds jasje.’