Op het juiste moment de juiste maaltijd ontvangen én betalen

24 oktober 2023 16:10

Voor zorginstellingen en cateraars is het belangrijk om hun patiënten, cliënten en gasten op het juiste moment van de juiste maaltijd te voorzien. Fooditis ondersteunt daarbij met kennis, data en digitale tools. Om drempelloos en makkelijk te laten afrekenen is een koppeling gemaakt met betaalplatform Rabo Smart Pay.

Betere gezondheid

Sinds 2022 biedt Fooditis kennis en tools om met name opdrachtgevers in de zorg en bedrijfscatering te ondersteunen bij voedselprocessen. Oprichter en eigenaar Jan van Hoof: ‘Zo kunnen zij hun doelgroepen helpen bij een betere gezondheid, verlagen ze de kosten en verhogen ze de duurzaamheid. Fooditis gebruikt hiervoor onder andere het managementsysteem Delegate, aangevuld met de cloudoplossing Food2Day. Daarnaast bieden we digital signing om binnen bedrijfscatering de verkoop te stimuleren of een app om gasten op een voor hen geschikt moment te verleiden.’

Voedselveiligheid patiënten

Met name in de zorgmarkt is de kwaliteit van voedsel erg belangrijk, aldus Jan van Hooff. ‘Je hebt te maken met voedselveiligheid voor patiënten. Dankzij onze data, kennis en tools kunnen wij zorginstellingen hierin enorm faciliteren. Zo vinden mensen in onze app relevante informatie over de producten die ze kunnen bestellen. Dankzij data is het bovendien mogelijk om in de zorg te bepalen of een bepaald dieet geschikt is voor patiënten. Ook kunnen zorginstellingen monitoren wat een patiënt daadwerkelijk gegeten heeft. Die informatie komt terecht in het medisch dossier, zodat zorgverleners dit nauwkeurig kunnen volgen. Verder krijgt een patiënt via ons systeem meer zelf de regie, doordat deze via de app eten kan bestellen en betalen op een voor hem of haar geschikt moment en in de juiste hoeveelheid.’

CO2-impact meten

Binnen Fooditis werken volgens Jan diverse mensen met een voedingsachtergrond die precies weten wat er speelt bij de organisaties binnen de sector. ‘Wij ondersteunen organisaties onder meer door hun processen te verbeteren door te digitaliseren. Neem BrightGreen, waarmee organisaties de CO2-impact kunnen meten van ingekochte producten. Daardoor kunnen ze precies zien via welke productgroepen de CO2-uitstoot kan worden gereduceerd, zodat deze informatie bij de volgende bestelronde ook weer kan worden gebruikt om deze impact blijvend en zo maximaal mogelijk te reduceren.’

Snellere doorloop

De kracht van Fooditis is volgens Jan dat alle tools draaien vanuit één systeem. Daar is met de koppeling met Rabo Smart Pay nu ook betalen aan toegevoegd. ‘Daardoor kunnen mensen in de app met iDEAL afrekenen. Dat zorgt voor bijvoorbeeld een snellere doorloop in het restaurant, meer service en omzet en lagere kosten. Voor ziekenhuizen wordt het mogelijk om daarmee de visite van een patiënt ook te laten betalen voor een maaltijd. Nu moeten zij daarvoor ergens in het ziekenhuis een voucher kopen, op de kamer eten bestellen en de voucher als betaalbewijs afgeven. De koppeling met het betaalsysteem van Rabobank is daarvoor echt een goede passende en efficiënte oplossing.’